E-urheilu eli elektroninen urheilu tarkoittaa käytännössä videopelien kilpailuhenkistä pelaamista. Lajin suosio on jatkanut kasvuaan vuosi vuodelta ja parhaat e-urheilijat ovat nykyään arvostettuja ja hyvin tienaavia ammattiurheilijoita. Tietoisuus lajista on kasvanut myös suuremman yleisön keskuudessa ja alan tapahtumista uutisoidaan säännöllisesti tunnetuissa medioissa.
Kilpapelaaminen e-urheilun parissa on kokopäivätyötä. Tähän kokopäiväammattiin kouluttauduttiin aiemmin itsenäisesti tai kaveriporukan kesken omin voimin. Samaan tapaan kuin esimerkiksi Suomikasino tarjoaa kenelle tahansa mahdollisuuden pelata kasinopelejä, tarjoaa esimerkiksi CS- eli CounterStrike -peli Internetissä kenelle tahansa e-urheilusta kiinnostuneelle mahdollisuuden aloittaa tavoitteellisen pelaamisen ja kehittyä harjoittelemalla maailman huipuksi. Tämä ei kuitenkaan ole paras tapa, vaan yhteisoppiminen muitten tavoitteellisten pelaajien kanssa ja kokeneen ammattilaisen ohjauksessa on huomattavasti tehokkaampi tapa kehittyä kilpapelaajaksi.
Kilpapelaamista on mahdollista opiskella Suomessa kokopäiväisesti e-urheiluun keskittyvällä opintolinjalla. Opintolinjoja tarjoavat esimerkiksi Ahlman opisto ja Järviseudun ammatti-instituutti.
Ahlman kansanopisto valmentaa e-urheilijoita
Ahlmanin pelilinja on jo muutaman vuoden ajan tarjonnut täysipäiväistä e-urheilulinjaa kansanopiston yksivuotisessa koulutuksessa. Tavoitteelliseen kilpapelaamiseen erikoistunut opiskelu on koulutuspäällikkö Jari Yltävän suunnittelema ja perustuu hän pitkään omakohtaiseen kokemukseen kilpapelaajana.
Idea e-urheilulinjan perustamisesta lähti käytännön tarpeesta. Vastaavaa ei vielä muutama vuosi sitten ollut lainkaan tarjolla Suomessa. Muutamia yksittäisiä e-urheiluun liittyviä kursseja tarjottiin lukioissa ja ammattiopistoissa, mutta täysipäiväistä koulutusta ei tarjottu missään. Peliala on kuitenkin alati kasvava toimiala, jossa pelien kehittämisen ohella myös pelaaminen on ammattilaistunut ja noussut valtavirran urheilumuodoksi. Tämänkin lajin parissa menestyy huomattavasti helpommin, jos pääsee ammattimaiseen valmennukseen, jossa tähdätään nimenomaan kilpapelaajan ammattiin.
Pelinkehittäjiä koulutetaan ympäri Suomea, mutta itse pelaajia ei ole aiemmin koulutettu missään. Ahlmanin kansanopistollakin e-urheilulinjan perustamista kohtaan oli epäilyjä, mutta alaa hyvin tuntevan koulutuspäällikön toimesta tehdyt hyvät suunnitelmat vakuuttivat rehtorin ja niiden pohjalta tehtiin päätös opintolinjan perustamisesta. Varsinainen koulutussisältö on suunniteltu yhteistyössä e-urheilun parissa toimivien valmentajien ja ammattipelaajien kanssa. Kokonaisen opintolinjan toteuttaminen vaati huomattavasti enemmän suunnittelua kuin vain yksittäisen kurssin toteuttaminen.
Ahlmanin kansaopistossa opiskelu on maksullista, mutta opiskeluun voi hakea valtion opintotukea. E-urheilulinjalle haetaan oppilaitoksen verkkosivulla olevan hakulomakkeen avulla. Opiskelijat valitaan hakemuksen ja ennakkotehtävien pisteytyksen perusteella.
Ammattiopintoja e-urheilun parissa
Järviseudun ammatti-instituutti tarjoaa datanomi- ja merkonomiopintoihin liitettäväksi e-urheiluun liittyviä opintokokonaisuuksia. Kyseessä ei siis ole täysipäiväisesti pelaamiseen keskittyvä ammattiopintolinja, mutta opiskelija voi valita e-urheilun liiketoimintaopintoja tai kilpapelaamiseen liittyviä laajoja opintoja. Lisäksi on mahdollista valita e-urheilujoukkueen johtamisopintoja.
Kilpapelaamisen opinnoissa perehdytään monipuolisesti kilpapelaajana menestymisen eri osa-alueisiin. Pelkkää pelaamista opinnot eivät ole vaan niin sisältyy myös ravitsemustietoa, elämäntapahallintaa, tiimityötä ja terveystietoa sekä fyysistä kuntoilua.
Oppilaitos tekee yhteistyötä KOVA-esports organisaation kanssa, mikä takaa käytännön kosketuksen ammattipelaamiseen sekä mahdollistaa opiskelijoille suoran kontaktin kilpapelaamisen ammattiorganisaation edustajien kanssa. KOVA-esports joukkueella on kansainvälistä menestystä muun muassa Counter-Strike: Global Offensive -pelissä. Joukkueen ammattipelaajat ja taustavaikuttajat tekevät luentovierailuja oppilaitoksessa ja toimivat opiskelijoiden valmennustukena.
Opintoihin haetaan yhteishaun kautta, mutta sen lisäksi on täytettävä oppilaitoksen verkkosivulla oleva hakulomake, jossa hakijan on kerrottava lisätietoja pelihistoriastaan ja tavoitteistaan. Valinta perustuu niin yhteishaun pisteisiin kuin erillisen hakulomakkeen tietoihin.
H2: Yhteenveto
Kokopäiväinen e-urheiluun panostaminen on tullut entistä hyväksytymmäksi ja elektroniseen urheiluun keskittyviä opintolinjoja on perustettu useampiin oppilaitoksiin. Suomen elektronisen urheilun liitto ylläpitää tietopankkia e-urheilun koulutustarjonnasta pitäen sisällään niin lyhyet kurssit kuin ammattiopinnot sekä e-urheilulinjoja tarjoavat lukiot. Ammattimaiseen kilpapelaamiseen sekä e-urheiluun liittyvät hallinnolliset opinnot kasvattavat suosiotaan, joten uusia koulutuslinjoja perustetaan jatkuvasti lisää eripuolille Suomea.
Kilpapelaajan ammatti on todellinen vaihtoehto jokaiselle intohimoisesti pelaamiseen suhtautuvalle. Osallistuminen alan erikoiskoulutukseen on yksi tapa edistää omaa ammattiosaamista kilpapelaamisen saralla.