Pelien maailma on monipuolinen. Siinä missä vuosia sitten pelailtiin kenties täysin ajanvietteenä kaveriporukoissa World of Warcraftin tehtäviä, tai ajeltiin yksin erilaisia ajopelejä läpi kuten Need for Speediä, tänään voi pelata, vaikka bussissa PUBG:ta jopa rahaturnauksissa. Luonnollisesti bussi ei välttämättä ole paras mahdollinen pelipaikka, mutta mahdollinen siinä missä juna tai kotisohvakin.
Tai jos vuosia sitten tutustuit jo CS:GO peliin ja löysit suosikki karttasi, niin nykyään voit seurata maailman parhaiden joukkueiden edesottamuksia tärkeimmissä turnauksissa ja osallistua peleihin omalla tavallasi käyttämällä vakiovihjeet ja pelaamalla vedonlyönnin kautta. Vedonlyönnissä vaan kannatta pitää mielessä oma pelikassa, ja kuinka paljon oikeasti on varaa pelaamiseen. Myös oma riskinottotaso kannattaa selvittää ja itse analysoida, jos nimittäin vedonlyönti on enemmän jännityksen hakemista otteluiden seurantaan, on kannattavampaa sijoittaa pieni summa rahaa aina single-kohteisiin, kuin kerätä isomman voiton toivossa samalle lapulle useampi kohde ja samalla kohottaa omaa riskitasoa.
Jos esimerkiksi singlessä todennäköisyys valitulle voittajalle on 40%, ja valitset sen pariksi toisen kohteen, jossa suosikilla on 50% mahdollisuudet – oletko jo yhteissummassa 20 % että molemmat osuvat, ja vaikka valitsisi kolmanteen kohteeseenkin ennakkosuosikin, saattaa sinun kolmen valinnan kokonaistodennäköisyys olla jo luokkaa 1/10 eli kannattaako?
Väliin vähän tilastotietoa, millä on kiva välillä esittää tietoviisasta: joka kolmas suomalainen mies pelaa rahapelejä, ja alle 60 % suomalaisista 65-74-vuotiaista on vielä arjessa internet aktiivisesti läsnä, mutta lähes kaikki alle 45-vuotiaista käyttää nettiä omalla älypuhelimellaan, ja 75-89 vuotiaissa vastaava luku on reilut 20%.
Minkälainen pelaaja olet?
Haluatko pelata nopeita muutaman minuutin kestäviä pelisessioita, puolen tunnin tai jopa useamman tunnin pelejä? Ja oletko enemmän hidas mietiskelijä, vai haluatko pelata nopeatempoisia ammuntapelejä tai urheilupelejä, joissa omat refleksit, nopeat yhteydet ja tiimin kanssa yhteen pelaaminen ovat ratkaisevia tekijöitä. On myös hyvä ymmärtää, että mikäli haluat ammattilaiseksi missä tahansa e-urheilu pelissä, sinun pitää aloittaa aktiivinen ja tavoitteellinen työnteko. Yksikään tämän päivän e-urheilupeleistä ei päästä aloittelijoita pitkälle, vaan sinun oikeasti pitää olla tietoinen mahdollisuuksista ja kehittää itseäsi ymmärtämään peli yltä ja päältä.
Tiimipeleissä suurin kysymys on oikean tiimin löytäminen ja tiimin sisäisen yhteispelin natsaaminen kohdalleen. Hyvä esimerkki on nyt CS:GO rankinglistalla jo sijalle 12 noussut OG. OG:n jokainen pelaaja on varmasti taidoiltaan tarpeeksi hyvä mihin tahansa joukkueeseen, mutta OG ei vieläkään ole päässyt parhaalle mahdolliselle tasolle, vaikka joukkue on kohta ollut kasassa jo vuoden. Toisaalta taas pelkät online turnaukset syövät pelaajien mielenkiintoa, joka on johtanut myös monen kärkinimen siirtymisen toisiin peleihin kuten Valorantiin – näin kävi mm. HAVU:lle.
Myös toinen CS:GO joukkue eli suomalainen ENCE käy esimerkistä, kun mietitään pelaajaprofiileja ja tarvittavaa työtä. Useimmalla pelaajalla alkaa olla sekä ikää että kokemuksia pelistä jo vuosikausia, jopa nuorimmalla jäsenellä eli Jampilla alkaa olla kokemusta korkealtakin tasolta, mutta kiista Riot Gamesin kanssa varjostaa Jampin etenemistä ammattilaisuralla. ENCE muutin pääsi tällä viikolla jo sijalle 15 maailman rankingissä , mutta edellisen ottelun otteet GODSENT tiimiä vastaan olivat välillä jopa luokattomia ja helpot virheet maksoivat pelin.
Autopelaamisen tulevaisuus
Siinä missä monet e-urheilu peleistä on kohtuullisen helposti kotioloissakin pelattavissa, niin korkeimman tason e-autoilu lajit vastaavasti vaativat kuskeilta erikoisvalmisteisen autopelaamisen tarkoitetun aivan ralliauton tai formula-auton istuinkokonaisuutta. Muutenkin autopelaaminen on tulossa koko autoilun kanssa risteyskohtaan, toisaalta kuninkuusluokassa F1-sarjassa ajetaan hybriditurboilla, mutta samalla ajettava eFormula sarja nostaa myös asemiaan maailmalla, ja rallia ajetaan kohta enemmän e-urheilussa kuin oikeasti ralliteillä.
Eformuloissa eli ABB FIA Formula E Championship luokassa on ajettu kisaa jo vuodesta 2014. Nykyään sarjassa on mukana 22 kuljettajaa ja moottoreita valmistaa 9 eri valmistajaa. Viime kauden voittaja on tuttu myös varsinaisia formuloita seuraajille: Jean-Eric Vergne, joka voitti Audi Sport ABB Schaeffler tiimin autolla.
Mikä siis on autourheilun tulevaisuus, ja koska F1-sarja muuttuu pelkästään sähköautoiksi?