Tänä päivänä meillä pelaajilla on tosiaan mistä valita. Jos jo vuonna 2016 suomalainen yliopistotutkimus kertoi, että digitaaliset pelit ovat ohittaneet kaiken muun pelaamisen niin 2018 voidaan varmasti sanoa, että nettipelaaminen on kärjessä digipelaamisessa eikä kestä kauaa kuin mobiilipelaaminen on ykkönen.
Mobiilipelaaminen ykköseksi
Miksi mobiilipelaaminen kasvaisi nopeiten? Meillä on jokaisella mukana älypuhelin aamusta iltaan ja sen esille ottaminen on satakertaa helpompaa ja vaivattomampaa kun tietokoneelle meneminen ja sen avaaminen, siksi mobiilipelaaminen kasvaa ja tulee kasvamaan. Vaikka se tietokoneen näyttö on parempi meidän silmille, ja näppäimistö ja istuma-asento ergonomisesti paremmat – mobiilikäyttö lisääntyy.
Nettikasinot ovat oiva esimerkki siitä, miten yksi digipelaamisen genre on nopeasti omaksunut mobiilipelaamisen. Nettikasinot tulivat ryminällä markkinoille netin teknisen kehityksen ja verkkojen nopeuden kasvaessa, ja nykypäivänä useimmat nettikasinot tarjoilevat pelejään mobiiliin, ja muokkaavat vanhoistakin flash-peleistä HTML5-versioita mobiilia varten. Ei riitä että nettikasinot muokkaavat käyttöliittymästään mobiiliresponsiivisen ja muokkaavat pelinsä uusiksi – kehittyneimmät kasinot tarjovat pelaajille jo sovelluksen ladattavaksi, mikä entisestään helpottaa pelaamisen aloitusta.
Battle royale genre
Sana battle royale tuli suomalaisille entistä tutummaksi juuri päättyneen Hjallis Harkimon vetämän Diili-ohjelman kautta, missä suomalainen tapahtumatalo haki uutta työntekijää nimenomaan tulevia eUrheilu tapahtumia ajatellen. Tuloksena tästä kaikesta on vielä tämän vuoden aikana tulossa ensimmäinen suomalainen isomman palkkioluokan eUrheiluturnaus Helsinkiin, Hartwall areenalla.
Battle royale peleissä on kyse joukkueiden taistelusta toisia joukkueita vastaan rajatulla alueella, kunnes vain toinen joukkue on jäljellä. Peligenren läheisiä pelejä ovat pelit, joissa pelataan yksi joukkue toista vastaan ja kaikille näille peleille alkaa vähitellen olla samaa se, että varsinainen peli, jota pelataan on ladattavissa ilmaiseksi(!). Ihan näin ei vielä ole jokaisen eUrheilu pelin laita, mutta suuntaus on selkeä.
Mobiilipelien lisäksi kuitenkin myös vanhat uudistuvat taistelupelit pitävät pintansa eivätkä ole viemässä itseään kovin aktiivisesti mobiilipuolelle. On pelejä, jotka yhä luottavat kovaan grafiikkaan ja tietokoneilla pelaamiseen ja näistäkin peleistä löytyy lisää myös eUrheilun puolelle. Jo nyt erilaiset ajopelit, urheilupelit ja räiskintäpelit ovat löytäneet ovat turnauksensa erilaisista netti- ja LAN-tapahtumista eikä kehitykselle näy loppupistettä.
Jotain aivan muuta?
Jotain uutta on tulossa, se on varmaa – mutta kuinka moni pelaaja haluaa ratsastaa aallonharjalla ja hankkia kaikki mahdolliset virtuaalilasit ja AR-laitteet nähdäkseen ja päästäkseen kokeilemaan uusinta uutta, mikä ei välttämättä kuitenkaan vielä tarjoa täysin vastinetta rahalle. Pelaaminen on kuitenkin ensisijaisesti ajanvietettä ja vain harvalle pelaaminen on tie ammattiin. Useimmat meistä pelaajista pelaavat pelejä, jotka eivät ole varsinaisia eUrheilu scenen pelejä ja pelaamme niitä, koska tykkäämme pelata
Se, että ostamme uuden pelin kaupasta/netistä ja ladattuamme sen koneelle vietämme tietokoneen äärellä kymmeniä tunteja pelaten lopulta pelin läpi, kuvastaa useita meitä pelaajia – ja vierestä katsojat, jotka eivät pelaa, eivät välttämättä ymmärrä meitä pelaajia lainkaan. Pelaaminen on yksi riippuvuuden muoto – toisilla se on pahempi kuin toisilla. Yleisesti kun puhutaan peliriippuvuudesta, media keskittyy rahapelaamiseen, mutta tosiasia on, että rahapelaaminen on vain pieni osa koko pelaamisen scenestä ja enemmän aikaa ja elämää käytetään kaikkeen muuhun pelaamiseen. Eikä kaikki pelaaminen ole pahasta – ennen nettiaikaa osa pelaajista pelasi kotonaan koska sosiaalinen osaaminen ei välttämättä ollut henkilön parasta osaamista – mutta nykyaikainen virtuaalitodellisuus mahdollistaa meille kaikille, myös niille syrjäänvetäytyville, erilaisen todellisuuden virtuaalisessa maailmassa ja pelien kautta voi löytää uusia sosiaalisia verkostoja ympäri maailman.
Jopa Mannerheimin Lastensuojeluliitto puhuu positiivisesti pelaamista: Tilan hahmottamisen, tarkkaavaisuuden ja huomiokyvyn on huomattu kehittyvän erityisesti nopeatempoisissa, kolmiulotteisessa peliympäristössä tapahtuvissa toimintapeleissä. Kun pelaaja joutuu reagoimaan nopeasti ympäristöönsä ja tarkkailemaan sitä herkeämättä, tähän tarkoitukseen sopivat taidot voivat kehittyä.
Tutkimusnäyttöä on lisäksi luovuuden ja ongelmanratkaisutaitojen yhteydestä pelaamiseen, mutta syy-seuraussuhde ei ole selkeä – voi olla, että luovat ja pulmista pitävät ihmiset myös pelaavat mieluummin kuin muut. Lue lisää edellisen kappaleen linkin takaa.