Digitaalinen peli vs. fyysinen peli kivijalkaliikkeen näkökulmasta

By eepelit.fi

Pelien lataaminen lisääntyy ja perinteisten fyysisten pelien myynti vähenee vuosivuodelta, mutta mitkä ovat näiden tuotteiden erot, vahvuudet ja haitat? Pelikaupan pitäjän artikkelissa paneudumme, miten tämä näkyy pelikaupassa ja mitä mieltä asiasta olemme, sekä valoitamme eroja digituotteen ja fyysisen tuotteen välillä.

Vaikutukset kivijalkakauppaan?

Pelien digitaalinen vallankumous on ollut jo pitemmän aikaa käynnissä ja se on näkynyt perinteisesti fyysisten pelikopioiden myyntien laskuna viimeisten vuosien aikana. Koko pelikenttä on uusiutunut radikaalisti ihan muutaman vuoden aikana ja sen vaikutukset ovat alkaneet näkyä kivijalka kauppojen sulkeutumisena ja hyvin vähäisenä uusien pelikauppa yrittäjien muodossa. Pelikaupoilla ei välttämättä silti mene huonosti, mutta muutoksia se on vaatinut. Useat pelikaupat ovat ottaneet tuotevalikoimiinsa suuremman määrän oheistuotteita, jotta rahat riittäisivät palkkojen ja vuokran jne. maksamiseen. Evoluutio on siis alkanut ja suunta on varmasti kasvava oheistuotteiden ja uusien tuotevalikoimien lisääminen perinteisen videopelin ohelle. Asiasta voidaan olla eri mieltä, mutta pääasia varmasti monelle on se, että perinteisiä kivijalka kauppojakin löytyisi vielä tulevaisuudessa.

Digitaalinen vai fyysinen peli?

Otetaan vertailuun eri tuotteita, digitaalinen ja fyysinen versio. Tuote A, joka on Playstation 4 videopeli, eli tällä hetkellä pelikaupan myydyin artikkeli, jotka voi pääsääntöisesti ostaa joko fyysisenä tai digitaalisena versiona. Digitaalisesti ostetun tuotteen A hyödyt ja haitat: hyödyt ovat hinta, helppous ja nopeus. Tuote on helppo ostaa, sen saa useimmiten halvemmalla kuin fyysisen ja sen saa ladattua vaikkapa lauantain ja sunnuntainvälisenä yönä, ei tarvitse odotella montaa päivää posteja tai mennä ostamaan tuotetta 100km päässä sijaitsevasta pelikaupasta vasta maanantaina, jossa se voi olla myös loppunut. Pelien pelaaminen on myös hieman helpompaa, koska ei tarvitse olla vaihtamassa levyjä. Haittoja ovat pelin arvo, tiedostokoko ja fyysisen tuotteen puute. Pelin A digiversion jälleenmyynti arvo on tasan 0 euroa ja se on käytettävissä vain henkilökohtaisesti tai perheen sisäisesti, myös pelin vaatima vapaa tila kovalevyltä ja latausmäärä on huomattavasti fyysistä peliä suurempi.

Tutkitaan fyysisen pelin hyödyt ja haitat verrattuna digitaaliseen versioon. Hyödyt: arvo, pienempi tallennustila ja keräiltävyys. Haitat: tuote voi vahingoittua, mahdollisesti korkeampi ostohinta, fyysinen tila ja käytettävyys. Fyysinen tuote pitää aina jonkinlaisen arvon ja se on jälleenmyytävissä, se on paljon keräiltävämpi tuote kuin digitaalinen versio ja levyversiot ovat useimmiten kevyempiä asentaa kuin digitaaliset pelit, eli ne vievät vähemmän tilaa kovalevyltä. Haittoja ovat mahdollisesti korkeampi hankihinta, joka ei tosin pidä aina paikkaansa varsinkaan uutuuspelin kohdalla, fyysisen pelilevyn vaihtaminen, kun haluat pelata eri pelejä ja tuote voi naarmuuntua tai hajota jos sitä käsitellään väärin, tätähän ei voi digitaaliselle pelille tapahtua. Miksi sitten jompikumpi on parempi, asiasta voi olla montaa mieltä mutta vaikutukset ovat pelikauppaan suuret. Mitä vähemmän fyysisiä tuotteita myydään uutena, sitä vähemmän käytettyjä pelejä myydään ja ne muuttuvat harvinaisemmiksi nopeasti. Fyysinen tuote on myös ainoa keino pelikaupan tehdä katteellista myyntiä, oli se tuote sitten uusi tai käytetty.

Käytettyjen pelien bisnes

Käytetyt pelit ovat monen pelikaupan kannattava voima se tuoteryhmä, jossa liikkuu oikea raha ja tuotto syntyy käytännössä näistä tuotteista, oli se sitten konsoli, tarvike tai peli. Ilman käytettyjä tuotteita pelikaupan on melkein mahdoton selviytyä suuria nettikauppoja ja digitaalista tuotetta vastaan, jotka pystyvät myymään pelejä lähtökohtaisesti edullisemmin kuin pienempi peliliike. Käytetyn pelin arvo nousee ennestään siinä vaiheessa, kun niitä ei enää isommat liikkeet myy, esimerkiksi vanhemman sukupolven pelit kuten Playstation 3 ja Wii konsolien pelit. Kun vanhemmat pelit poistuvat marketeista, pelikaupan tarjonta nostaa päätään eri tavalla kuin uutuuspelien kanssa. Pelikaupoilla on myös yksi suuri etu, johon digitaalinen peli tai isommat kauppaketjut eivät pysty eli käytettyjen pelien osto myynti ja vaihto.  Voit tuoda vanhempia pelejä liikkeeseen ja saada niistä joko rahaa tai vaihtaa ne uudempiin peleihin. Tämä etu on niin suuri verrattuna digitaaliseen peliin, että monet pelaajat pysyvätkin fyysisen tuotteen puolella kynsin ja hampain, koska haluavat vaihtaa pelejään edellisen pelin pelaamisen jälkeen. Keräilijät ovat toinen asiakasryhmä, jotka haalivat pelejä useille eri konsoleille ja haluavat nimenomaan fyysisen tuotteen eivätkä digitaalista versiota, jos sellainen on saatavilla. Hyvä esimerkki tällaisesta pelistä on Castlevania Symphony of the Night, joka löytyy playstationin digikaupasta n. 10-15€ hintaan, mutta fyysinen hyvässä kunnossa olevan version hinta on sadoissa euroissa. Tuote on sama, mutta media on täysin eri ja täten arvo sen mukaisestikin. Digitaalinen tuote on vain varjo fyysisestä tuotteesta, jota et voi koskaan saada kiinni ja se seuraa vain sinua, kunnes valot sammuvat.

Milloin digitaalinen peli kannattaa fyysisen pelin sijasta?

PC, pc, pc… PC pelit olivat ensimmäinen tuoteryhmä, joka on käytännössä täydellisesti onnistunut digitalisoimaan itsensä. Siihen on syy, meinaa käyttäjätiliin sidottavat CD-KEY kopiosuoja-avaimet. Käytännössä kaikki PC pelit, jotka ovat valmistettu vuoden 2007 jälkeen ovat kopiosuojattu siten, että ne ovat käytettävissä vain yhdellä käyttäjällä. Peliä ei siis voi myydä eteenpäin niin että seuraava käyttäjä voisi pelin asentaa itselleen. Toki PC puolella on vastaavanlaisia loppukäyttäjiä kuin konsolipeli puolellakin he, jotka haluavat fyysisen tuotteen digitaalisen sijasta, tai ainakin ne pelin kuoret koristamaan levyhyllyä.

Digitaalinen tuote on myös joskus ainoa tapa saada peli, monet pienet pelitalot eivät julkaise peliään fyysisesti vain ainoastaan digitaalisessa muodossa, tämä pätee kaikkiin konsoleihin, joissa on konsolivalmistajan oma nettikauppa. Ajan myötä kuitenkin monet vanhemman sukupolven nettikaupat sulkeutuvat, hyvänä esimerkkinä Nintendon e-shop Wii konsolilta tulee päätökseensä vuoden 2019 tammikuussa, jolloin Wii laitteelle ei voi enää digitaalisia pelejä ladata.

Joskus pelin hinta on vain niin edullinen digitaalisena, että fyysisessä ostoksessa ei ole mitään järkeä, ainakaan teoreettisesti. Kuvitellaan vaikkapa peli joka on fyysisenä 15€ tuote, digitaalisena 5€ tuote, fyysisen tuotteen potentiaalinen jälleenmyynti arvo on jossain 5€ tuntumassa. Maksat siis pelin käytöstä n. 10€ hinnan vs. digitaalisesta pelistä olisit maksanut vain 5€, tämä pätee hyvin edullisten tuotteiden kanssa, mutta entäpä jos ostat digitaalisena pelin hintaan 69,90€, jolloin menetät koko summan. Fyysisenä samasta pelistä maksetaan useita kymppejä käytettynä ensimmäisten kuukausien aikana pelin julkaisusta. Toki pelin arvo alenee nopeasti, mutta jos intohimonasi on vain pelata peli, myydä se ja ostaa uusi peli tilalle niin peliajalle ei jää loppupeleissä kovinkaan suurta hintaa.

Lisäosat peleihin ja pelien sisäiset ostokset

Monissa peleissä on tarjolla kaikenlaista lisäsisältöä ja pelin sisäisiä tavaroita ja hyödykkeitä, joita yleisesti ottaen ei voi ostaa kuin digitaalisesti konsolin digikaupasta. Tämä pelin sisäinen kauppa on se, millä pelitalot tekevät muhkeat rahat ja pelaajat saavat lisää sisältöä pelilleen, mutta itse peliin oli se digitaalinen tai fyysinen se ei arvollisesti tuo penniäkään lisää. Siitä huolimatta pelien lisäsisällön ja muiden härpäkkeiden ostaminen peliin on lisääntynyt valtavasti vuosien varrella. Tämä ilmiö ei kuitenkaan näy suoranaisesti pelikaupan arjessa, koska peli on kuitenkin ensin hankittava ennen kuin lisäsisältöön pääsee käsiksi. Monesti myös peleistä julkaistaan myöhemmin versio, jossa kaikki lisäsisältö tulee mukana, joten niillekin, jotka nauttivat vain fyysisestä tuotteesta on useimmiten tarjolla pelin koko kokemus samoissa kansissa, mutta vasta vuosi pari pelin julkaisun jälkeen.

Loppujohdanto

Pelikauppiaan näkökulmasta fyysinen tuote on monin verroin parempi kuin digituote. Maailman muuttuessa koko ajan digitaalisemmaksi, fyysinen tuotteen myyminen on ihmisläheisempää, on mukavaa saada koskettaa tuotetta minkä myy. Asiakkaan näkökulmasta fyysisen tuotteen tuoma arvo on houkuttelevampi vaihtoehto ja toivommekin, että kuluttajat alkaisivat näkemään fyysisen tuotteen ja digituotteen todelliset erot, eivätkä katsoisi pelkästään tuotteen ostohintaa.

Pelimies on pelien erikoisliikkeiden ketju. Liikkeitä löytyy Oulusta, Rovaniemeltä ja Vaasasta. Pelimies perustettiin Ouluun vuonna 2003. Nettikauppamme avattiin elokuussa 2006. Tule tutustumaan laajaan peli- ja konsolivalikoimaamme. Uusien pelien ja konsolien lisäksi myymme ja vaihdamme käytettyjä pelejä, konsoleita sekä lauta-, ja korttipelejä.