e-Urheilun maailmanvalloitus ei pysähtynyt tänä vuonna nuoriin aikuisiin. Ei edes maailmaa vaivaama virustilanne saanut sitä pysähtymään. Ei televisio- tai suoratoiston livelähetykset, vaan laji laajeni myös vedonlyöntilistoille maailmanlaajuisesti. Se valtasi myös kolikkopeleistä tutuiksi tulleille nettikasinoille.
Uudet nettikasinot ovat nykyään kokonaispalveluita, joista löytyvät automaattipelit sekä kasinopelit, kuin myös nykyaikaiset livekasinopöydät, pokeriturnaukset, virtuaaliurheilu ja urheiluvedonlyönti mukaan lukien e-Urheilu. Mutta hyötyvätkö nettikasinot oikeasti e-Urheilusta? Millainen markkina e-Urheilu on vedonlyöjille? E-urheilu on kuitenkin vielä kohtuullisen uusi kohde vedonlyöjille ja se etsii omaa asiakaskuntaansa. Vedonlyöntioperaattorit ovat vasta nyt kehittämässä lisää pelikohteita näiden pelien parissa.
e-Urheilu ei ole vielä ammattimaistunut täysin
e-Urheilussa on muutamia suuria pelejä, jotka saavat suurimman mediahuomion sekä ne miljoonat seuraajat. Pelit, jotka ovat täällä meilläkin päässet esille kuten CS:GO, PUBG, Dota2 ja League of Legends ovat nyt saamassa ainakin yhden uuden haastajan Valorantin tullessa markkinoille. Ammattilaisjoukkueet ovat kuitenkin yhä harvassa ja monissa maissa varsinaisia ammattilaisjoukkueita on vain kourallisia ja esimerkiksi Suomessa voidaan ammattilaisuudesta puhua vain sellaisten tuttujen tiimien kuin ENCE ja HAVU kohdalla, KOVA:n tullessa aivan perässä. Laji kehittyy kuitenkin ja rahan liike sen ympärillä lisääntyy. Siinä missä ammattilaistiimien keski-ikä alkaa olla 25 vuoden tienoilla, monet pelien aloittelijat voivat olla jopa 12-vuotiaita ja kehittyessään kolkuttavat ammattijoukkueiden oville jo 14-15-vuotiaina, josta saattaa välillä syntyä ongelmia.
Ammattilaisurheilu nähdään täysi-ikäisten ihmisten urheiluna ja siksi monet vedonlyöntioperaattorit kuten Rizk ja Nordicbet ovat tehneet omat päätöksensä liittyen nimenomaan e-Urheiluun. Monissa kansainvälisissä turnauksissa on tullut viime hetken tiimimuutoksia nimenomaan sen vuoksi, että alaikäinen tiiminjäsen ei olekaan saanut olla mukana turnauksessa. Tiimit ovat aiemmin pelanneet paikallisesti ja amatööritasolla, eivätkä aina ole olleet valmiita uudelle tasolle sen ammattilaisstatuksen sekä rahapelaamisen vuoksi.
Esimerkiksi Nordicbet otti e-Urheilukohteet hetkeksi pois listoiltaan, mutta pyörsi päätöksensä myöhemmin. Rizk taasen liittyy suomalaisiin e-Urheilu faneihin sitä kautta, että RIzk teki sopimuksen silloisen Suomen ykköstiimin eli ENCE:n kanssa. Rizkin sponsorointisopimus oli kuitenkin lyhytaikainen suomalaisten viranomaisten ilmoittaessa oman näkemyksensä asiassa.
e-Urheilu on saanut jo selkeän jalansijan Suomessa. Pelien asema tulee esille televisioitujen tapahtumien sekä uusien keskiasteen oppilaitosten kurssien kautta. Varsinkin CS:GO sekä erilaiset iRacing kisat ovat keränneet katselijoita myös niistä ihmisistä, jotka eivät itse pelaa näitä lajeja. Vedonlyönnin kannalta tämä on tärkeätä, sillä eivät kaikki jalkapalloon, koripalloon tai jääkiekkoon rahojaan panostavat ihmiset, ole itse niitä lajeja sen enempää harrastaneet. Vedonlyönnissä on kyse mahdollisesta rahan voittamisesta, tai oman suosikin ”fanittamisesta” rahapelien kautta. Vedonlyönti tarjoaa myös mahdollisuuden hakea lisäjännitystä illan televisio- tai suoratoistokamppailulle.
Vedonlyönnin ongelmat kasinolle
Vedonlyönnistä on syntynyt nettikasinoille ja vedonlyöntioperaattoreille pienoinen ongelma. Ongelma tulee koska kohteina on useasti joukkueita, jotka eivät ole koskaan pelanneet vastakkain. Joukkueet tulevat aivan erilaisesta peliympäristöstä, ja eri tason liigoista. Tällaisten joukkueiden todellisesta tasosta ei kertoimenlaskijoilla välttämättä ole mitään tietoa.
Joukkueet, jotka ovat pelanneet jo vuosia maailman ranking TOP30 joukossa, ovat yleensä aivan eri tasolla, kuin kansallisten sarjojen mestarit. Kansalliset liigat maista kuten Kiina, Saksa tai USA ovat luonnollisesti kovia liigoja, mutta eivät kuitenkaan vielä yllä maailmanlistan joukkueiden tasolle.
Tilanne kertoo kuinka suuri tasoero oikeasti eri liigojen ja turnausten välillä on. Se myös tarkoittaa sitä, että 12-vuotiaana lajin harrastamisen aloittanut pelaaja saattaa omata todella paljon enemmän tietoa joukkueista ja niiden nykykunnosta kuin nettikasinoiden kertoimienlaskijat. Monesti tilastotieto on täysin hyödytöntä uuden joukkueen noustessa karsintaturnausten kautta isoihin kemuihin. Silloin tarvitaan nimenomaan tätä asiantuntemusta mikä syntyy lajin kautta. Siinä on nettikasinoilla jopa riski saada takkiin ja paljon.
Tällä hetkellä pelaaminen ja vedonlyönti e-Urheiluun on vielä ollut matalalla tasolla. Muiden urheilusarjojen alkaessa uudelleen voi ollakin, etteivät pelaamisen tasot heti ole nousussa. Pitää kuitenkin muistaa, että tutkimusten mukaan e-Urheilu on seuratuin laji 18-26 vuotiaiden nuorten aikuisten parissa maailmanlaajuisesti, joten kyllä ne vedonlyöjätkin alkavat siirtyä kohti e-Urheilua.
Toinen ongelma e-Urheilun vedonlyönnissä on se, että itse peli voi muuttua. CS:GO muuttui juuri kun Valve päätti muuttaa joidenkin aseiden arvoja uudistaen samalla Vertigo-karttaa. Tiimit ovat kuitenkin harjoitelleet omia taktiikoitaan aina tiettyjen karttojen ja tiettyjen aseiden ominaisuuksien kautta. Erot huipulla ovat pienet, minimaalisetkin muutokset itse pelissä saattavat kääntää tulevan kamppailun yllätysvoitoksi. Kertoimenlaskijoiden pitää olla siis tarkkana myös pelin julkaisijoiden suunnitelmista.
Vedonlyönti on nettikasinoille askel tuntemattomaan, sillä automaattipeleissä on todellinen matemaattinen arvo sille, kuinka paljon pelatusta rahasta jää kasinolle. Tätä samaa ei samalla tavalla ole urheiluvedonlyönnissä. Kertoimet lasketaan matemaattisen tarkasti, ja kansainvälisestikään yksittäisten kohtaamisten kertoimet eivät kovin paljoa toisistaan eroa. Lajin uutuuden ja sarjojen eroavaisuuden vuoksi e-Urheilussa on vielä tällä hetkellä rahapelaajilla oikeasti mahdollisuus voittaa pankki eli vedonlyöntioperaattori yksittäisissä otteluissa.
Vastuullisuus ja e-Urheilu
e-Urheilussa, kuten muissakin nettikasinotoiminnassa, vastuullisuus on nousussa. Vastuullisuus tarkoittaa sekä nettikasinoille tarkempaa pelaajaseurantaa sekä sen varmistamista, että pelaaja ei ole alaikäinen. Varsinkin vedonlyönnissä monet alaikäiset saattavat olla kiinnostuneita oman suosikkijoukkueensa puolesta pelaamisesta netissä. Vastuu kohdistuu usein perheen aikuisiin ja näiden tekemään aktiiviseen seurantaan perheen alaikäisten tekemisistä. Alaikäisten pelaaminen on vähentynyt nettikasinoiden otettua käyttöön uusia varmennekeinoja. Tätä tarvitaan myös jatkossakin, jotta voidaan varmistaa, että rahapelaaminen on tulevaisuudessakin aikuisten viihdettä ja ajanvietettä.
Mikä vastuu on sitten pelinvalmistajilla e-Urheilussa ohjata kehitys sille tielle, mille monet ammattilaisorganisaatiot ovat jo menneet. Näillä on nimittäin samanlaisia akatemioita kuin on jalkapallon yhteydessä. Akatemiasta pääsee ammattilaistasolle sitten kun taidot ja ikä riittävät.