Suomalaisten tiimit eivät oikein pärjänneet syksyn ESL Pro liigan otteluissa, kaikki kolme eli GODSENT, OG ja ENCE ajautuivat samaan lohkoon ja jälki oli vähän sen mukaista, kaiken lisäksi joukkueet pelasivat myös ristiin GODSENT voitti ENCE:n ja OG voitti ENCE:n mutta lopulta näistä kolmesta vain ENCE meni jatkoon, niukasti.
Moni aikuinen suomalainen onkin löytänyt e-urheilun kautta uudelleen myös pitkävedon ja pivekunkku.com sivuston pitkävetovihjeet. E-urheilussa vain tulee monia muita vanhempia lajeja verraten enemmän pieniä ja suurempiakin yllätyksiä joukkueiden muuntuessa välillä pikaisellakin tahdilla.
Lohkon voitti NaVi kuudella voitolla ja yhdellä tappiolla, joka tuli ENCE:lle. Toisena BIG, kolmas ENCE ja neljäs HEROIC. OG:lla oli sauma päästä jatkoon vielä viimeisessä ottelussaan HEROIC vastaan, mutta 0-2 tappio päätti OG:n reissun tällä kertaa. GODSENT sen sijaan voitti vain kaksi seitsemästä ja jatkaa vaikeaa kautta eteenpäin. Ei OG tiimikään antanut itsestään kovin positiivista kuvaa, mutta onneksi edes ENCE pääsi eteenpäin.
Toisesta lohkosta voittajana jatkoon uudelleen kohti maailmankärkeä kapuava Astralis, toisena Complexity, kolmantena ehkä jopa yllättäen Spirit ja neljäntenä mousesports – putoajina Vitaliy, fnatic, FaZe ja NiP… kun ”Suomi”-lohkosta GODSENTin lisäksi putoajina OG, G2 sekä AGO.
ENCE vs Complexity
Jatkopelit alkavat tiistaina 29.9. kun NaVi kohtaa mousesports tiimin, Complexity pelaa ENCEä vastaan ja BIG kohtaa Spiritin, neljäs ottelu pelataan keskiviikkona kun Astralis kohtaa Heroivin. Jokainen neljännesfinaali ottelu pelataan Bo3, joten luvassa jälleen tiukkoja kamppailuja. Miten ENCE valmistautuu tämän tulevan viikon Complexityn kohtaamiseen? Joukkueet eivät ole kohdanneet sitten huhtikuun kun Complexity voitti ESL One Road to Riossa 2-1, voittaen Miragen ja Nuken ja antaen ENCE:lle Trainin.
ENCE voitti BIG vastaan Nuken ja hävisi Dust2 ja Infernon. OG:ta vastaan ENCE voitti Dust2 mutta hävisi Infernon ja Miragen ja GODSENT kohtaamisessa voitto tuli vain Miragesta ja turpiin Nukessa ja Infernossa.
Nyt Complexityä vastaan pelattaessa joukkueen pitää nostaa tasoaan sille tasolle, jolla se oli voittaessaan NaVin ja Heroicin. Complexity ei ole mahdoton voitettava, vaikkakin tilastollisesti se on vedonlyöntioperaattoreiden suosikki ja se näkyy myös kertoimissa. Se myös nostaa ENCE:n kertoimet sellaisella tasolle, että ENCE on selkeästi pelattavissa myös pitkässävedossa. Mutta varsinkin Complexityn 23-vuotias Benjamin ”blameF” Bremer on ollut melkoisessa iskussa saalistaen 1,26 ratingin ja hänen esityksiään kannattaa seurata myös ENCEä vastaan.
Aleksi Jalli ainakin tuntui olevan perustyytyväinen siihen, että ENCE eteni eteenpäin lohkovaiheesta, vaikka viimeinen ottelu päättyikin tappioon. Aleksi kirjoitti Twitterissä, että joukkueen pitää treenata kovaa tuleva viikko, jotta Complexity kaatuu tiistaina.
Onko kuitenkin valmentajan puuttuminen aiheuttanut jotain negatiivista ENCE:n esityksiin, vai oliko kysymys vain siitä, että jatkopaikka oli jo hanskassa joten BIG vastaan ei annettukaan ihan 100% kaikkea mitä varastoissa olisi ollut? Onko tällä tasolla varaa ottaa yhtä ottelua välissä heikommin ja taas tulla seuraavaan paremmin asennoituneena? Mitä mieltä itse?
Miten seuraavassa ranking päivityksessä? Onko Heroic yhä ykkönen? Kuinka korkealla nousee Astralis, entä OG sijalla 12, tai ENCE 15?
OG:n tulevaisuus
Mitä tapahtuu OG organisaatiossa, kuinka kauan iso organisaatio katsoo joukkueen epätasaisia esityksiä? Koska joukkueen kokoonpanossa tapahtuu muutoksia, ja mikä se muutos pitää olla, jotta joukkueen esitykset tasaantuvat ja joukkue nousisi TOP10 joukkoon? Onko markkinoilla edes sellaisia pelaajia, jotka toimisivat OG:lle vahvistuksina vai pitääkö vain jatkaa nykyisellä kokoonpanolla ja toivoa parasta?
CS:GO ja organisaation vaikutus
Mikä merkitys sitten on sillä taustaorganisaatiolla siihen, kuinka joukkue pelaa turnauksissa? Ainakin se, että mitä parempi organisaatio on, sitä paremmat ovat treenimahdollisuudet ja pelaamisen ohessa tulevat palvelut kuten ruokavaliot ja muu treenaaminen sekä psyykkinen hyvinvointi. Tänä vuonna ollaan varsinkin nähty pelaajien loppuunpalaamisia, ja tässä onkin monelle organisaatiolle peiliin katsomisen paikka. Pitäisikö joukkueissa ollakin 1+5+2 kokoonpano eli valmentaja, ykköstiimi ja pari pelaajan penkillä siltä varalta, että jollekin ykköstiimin kaverille pitää antaa vapaaviikko?
Kukaan ei jaksa ilman taukoa, ei edes tietokonepelaamissa, missä isojen turnausten otteluissa voi pelaajilla olla melkoisen stressitaso käsillä.