Uusien teknisten laitteiden termistö on monelle suomalaiselle tuiki tuntematonta tai ainakin melko lailla hämärän peitossa. Esimerkiksi Mesh-käsitteen ymmärtää vain kymmenen prosenttia, Twitchin 15 prosenttia ja älykoti-termikin on edes kohtalaisesti tuttu runsaalle kolmannekselle suomalaisista, selviää kodinkone- ja elektroniikkajätti Gigantin teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta. Toisaalta siinä missä nuorille Siri ja Chromecast ovat jo arkipäivää, vanhemmille ikäpolville yleisemmätkään termit eivät avaudu.
Vaikka pilvipalveluista ja cloudista puhutaan jatkuvasti enemmän sekä työelämässä että vapaa-ajalla, vain joka neljäs suomalainen kertoo tuntevansa cloud-käsitteen erityisen hyvin. Sen sijaan noin puolet vastaajista kertoo, että cloud on joko täysin tuntematon tai vain jossain määrin tuttu. Tämä käy ilmi Gigantin suomalaisille teettämästä teknologiatutkimuksesta. Chromecastia ja powerbankkia eli varavirtalähdettä moni nuoremman sukupolven edustaja saattaa käyttää melkeinpä päivittäin. 18-34-vuotiaista vastaajista noin 60-70% kertookin tuntevansa käsitteet vähintään kohtuullisen hyvin, mutta kaikista kyselyyn vastanneista ne ovat tuttuja kuitenkin vain noin 40 prosentille suomalaisista.
Kuten uusi teknologia yleensäkin, teknotermistö onkin nuorille tutumpaa kuin vanhemmille ikäpolville. Miehet puolestaan ovat naisia paremmin perillä uusista termeistä ja siitä mitä laitteilla tehdään. Myös e-urheilu eli esports on miehille naisia läheisempää: kyselytutkimuksen mukaan noin puolet miehistä kertoo sen olevan joko kohtalaisen tai erittäin tuttua, kun naisista 81 prosenttia kertoo, ettei tunne käsitettä lainkaan tai vain vähän.
Joko tutustuit Siriin ja älykotiin?
Tekoäly tekee niin ikään tuloaan elämäämme monella saralla, mutta harvalle se tuntuu olevan kuitenkaan vielä arkea. Esimerkiksi älykellon tuntee puolet suomalaisista, mutta sen sijaan älykoti on käsitteenä tuttu vain runsaalle kolmannekselle (35%).
Lisäksi esimerkiksi iPhoneista löytyvä puheen tunnistava hakuominaisuus Siri on jossain määrin tuttu noin joka kolmannelle, mutta lähes puolet suomalaisista ei tiedä lainkaan mistä Sirissä on kyse. Myös tekoälyn kohdalla pätee sääntö – mitä vanhempi vastaaja, sitä todennäköisemmin termit ovat tuntemattomia. Kun nuorista, alle 35-vuotiaista yli 60 prosenttia kertoo tuntevansa Sirin vähintään kohtalaisesti, yli 55-vuotiaista se on täysin tuntematon 70 prosentille vastaajista.
20 vuotta suomalaisten teknotulkkina ja -oppaana
Gigantti on elänyt suomalaisten teknologia-arkea jo 20 vuotta. Kun yhtiö tuli Suomen markkinoille, oli maailma vielä monin tavoin toisenlainen. Haastajasta markkinajohtajaksi noussut yhtiö on kuitenkin todistanut teknologian alati kiihtyvää kehitystä ja suomalaisten sukellusta sen syövereihin jo pari vuosikymmentä.
Kiihtyvä tahti ja muuttuva maailma eivät ole kaikille luontevaa ja helppoa, siksi yhtiö haluaa kantaa huolta myös niistä, jotka eivät Sirejä ja älylatteita vielä tunne.
– Meille on äärimmäisen tärkeää, että asiakkaamme ymmärtävät mitkä laitteet sopivat juuri heidän tarkoitukseensa ja ettei kukaan jää teknokuilun tuolle puolelle. Vaikka termit voivat tuntua etenkin vanhemmille henkilölle hämmentäviltä, itse laitteet voivat helpottaa elämää monin tavoin. Esimerkiksi älykäs koti voi helpottaa vanhusten asumista monin eri tavoin, mutta jos ei ymmärrä mitä mikäkin termi tarkoittaa, sitä voi olla vaikea nähdä. Onkin tärkeää pitää kaikki ikäluokat mukana teknologian ja uusien laitteiden kiihtyvässä kehityksessä. Tässä meillä on iso rooli ja mahdollisuus auttaa myymälöissämme eri puolilla Suomea, sanoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.
Kyselyn toteutti YouGov analysis institute maaliskuussa 2019. Siihen osallistui yli 800 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on kansallisesti edustava.
Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.
Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.
Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa gigantti.fi.