Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) on hyväksytty Suomen
elektronisen urheilun liiton (SEUL ry) jäsenorganisaatioksi. Liiton
jäsenyyttä on edeltänyt JAMKin johdonmukainen ja aktiivinen toiminta
e-urheilun kehittämiseksi ja lajin tunnettuuden lisäämiseksi. JAMK
kartoittaa parhaillaan lajiin liittyviä osaamistarpeita osana
koulutuksen suunnittelua.
SEUL perustelee jäsenyyttä
sillä, että JAMK pyrkii toiminnallaan aktiivisesti kehittämään
e-urheilun toimintaa Suomessa, luomaan mahdollisuuksia lajitutkimukseen
ja tarjoamaan kentälle uutta osaamista. SEULin mukaan esimerkiksi JAMKin
järjestämä e-urheilun kesäkoulu antaa nuorille hyvän mahdollisuuden
tutustua lajiin.
JAMK on toinen ammattikorkeakoulu, joka on
hyväksytty liiton jäsenorganisaatioksi. Aiemmin liiton jäseneksi on
hyväksytty Kajaanin ammattikorkeakoulu, joka on järjestänyt e-urheilun
liiketoimintaan keskittyvää koulutusta vuodesta 2018 alkaen. Myös
JAMKilla on suunnitelmissa e-urheiluun liittyvän koulutuksen
monipuolinen ja monialainen tarjonta.
– E-urheiluun liittyy
paitsi liiketoiminta, myös hyvinvointi ja valmennus, joissa voidaan
tarkastella lajille tunnusomaisia piirteitä fyysisen ja psyykkisen
valmentautumisen sekä toimintakyvyn ylläpidon ja kehittämisen
näkökulmasta. Suomeksi sanottuna, miten varmistetaan henkinen ja
fyysinen hyvinvointi lajissa, johon liittyy paljon istumista, mutta
missä toisaalta vaaditaan nopeaa reagointi- ja paineensietokykyä sekä
pikkutarkkaa lihasmotoriikkaa, muotoilee JAMKin projektiasiantuntija
Tuomas Rauhansalo.
SEUL haluaa varmistaa, että e-urheiluun
liittyviä opintosisältöjä ja opintokokonaisuuksia tuotetaan laadukkaasti
koko Suomen laajuisesti. SEULin mukaan Suomessa mahdollisuudet
kouluttautua e-urheilun pariin ovat vielä hyvin rajalliset, mutta
vahvassa kasvussa. Liiton näkemyksen mukaan korkeakouluilla on
e-urheilun osalta suuri rooli lajin ekosysteemin ja
liiketoimintaprosessien tutkimuksen tuottamisessa, esimerkiksi
opinnäytetöiden muodossa.
JAMKin ja SEULin yhteistyö alkaa
e-urheiluun liittyviä osaamistarpeita kartoittavalla kyselyllä. Kyselyn
avulla kerätään tietoa sekä e-urheiluun liittyvästä osaamisesta että
sellaisesta osaamisesta, jota e-urheiluun liittyen kaivattaisiin.
Kyselyn perusteella ryhdytään suunnittelemaan koulutuskokonaisuuksia.
Kyselyyn voi vastata osoitteessa: jamk.fi/esportskysely
Vastauksia
kyselyyn toivotaan laajasti eri toimialoilta, urheiluorganisaatioilta
ja jo e-urheilutoiminnassa olevilta toimijoilta sekä ko. alasta
kiinnostuneilta, opiskelijoilta, pelaajilta ja harrastajilta.
SEUL
on suomalaisen kilpapeliurheilun keskusjärjestö, jonka tehtävänä on
kehittää ja tuoda esiin e-urheilua sekä jäsenistönsä toimintaa. Toiminta
jakautuu e-urheilun kehittämiseen sekä edunvalvonta- ja
viestintätyöhön. Liiton arvoja ovat avoimuus, yhtenäisyys ja
vastuunkanto, missiona on toimia jäsenten ja suomalaisen e-urheilun
harraste- ja ammattipelaajien edustajana ja valvoa heidän etujaan.
Tavoitteena on tehdä lajia tunnetummaksi Suomessa sekä vaikuttaa
kansainvälisesti e-urheilun kehitykseen.