Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) viime vuonna avaama e-urheilukeskus Game Pit toimii jatkossa Jyväskylän Digi & Game Centerissä. Uusi Game Pit Pro puolestaan palvelee JAMKin pääkampuksen tiloissa Rajakadulla.
E-urheilutilat on profiloitu eri käyttötarkoituksiin: Digi & Game Centerissä Matarankadulla sijaitseva Game Pit on tarkoitettu pääsääntöisesti e-urheilun viikkovalmennuksiin alueen pelaajille. Game Pit Pro puolestaan on rakennettu nimensä mukaisesti ammattimaisemmin pelaaville, eli ammattilais- ja amatöörijoukkueiden leirityksiin ja treenikäyttöön.
Molemmissa tiloissa on huippulaadukkaat pelikoneet ja -tarvikkeet 12 pelaajalle. Game Pit Pro on pelipaikkojen lisäksi varustettu isolla kokous- ja esiintymistilalla. Lisäksi tilassa on yöpymismahdollisuus 8-12 henkilölle, suihku ja keittiötila. Ammattilaistason pelaajien lisäksi Pro-tiloja voivat vuokrata esimerkiksi yritykset kokous- ja työpajakäyttöön tai vaikkapa TYKY- ja TYHY-päiviin.
– Nykyään varsinkin ICT-alan firmoissa on omia peliporukoita, jotka pelaavat huvikseen tai ihan kilpatasolla. Game Pit Pro soveltuu erinomaisesti matalan kynnyksen tilana työporukoille, jotka pelaavat tai suunnittelevat pelaamisen aloittamista. Kevään aikana laajennamme palveluvalikoimaan vielä valmennuspaketteja, leirityksiä sekä mahdollisesti työpajafasilitointeja, kertoo tiloista vastaava projektiasiantuntija Tuomas Rauhansalo JAMKista.
Molemmissa Game Pit -tiloissa tullaan järjestämään myös e-urheiluleirejä sekä erilaisia tapahtumia. Esimerkiksi keväällä järjestettävän Stage142-lanitapahtuman osallistujat pääsevät tutustumaan Game Pit Pro-tilaan.
– Tilojen opiskelijakäyttöä ja aikatauluja ollaan myös valmistelemassa. Tässä pyrimme yhteistyöhön ainejärjestöjen, opiskelijakuntien sekä korkeakoululiikunnan kanssa, Rauhansalo kertoo.
Game Pit –tilat Rauhansalo näkee osana JAMKin laaja-alaista e-urheiluun liittyvää kehitystyötä Keski-Suomessa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on tulevaisuudessa järjestää e-urheiluun ja e-urheiluvalmennukseen liittyviä opintoja.
– Olemme teettämässä yhdessä Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL ry) kanssa osaamistarvekyselyä, jonka perusteella opintoja lähdettäisiin suunnittelemaan. Game Pit –tilat toimivat hyvänä ponnahduslautana e-urheiluun liittyvän toiminnan lisäämiselle yleisesti. Alaan liittyy nyt paljon kiinnostusta niin liiketoiminnan kuin ihan kansainvälisen tutkimuksenkin näkökulmasta. Tässä kehityksessä JAMK haluaa ehdottomasti olla mukana, toteaa Rauhansalo.