Kuinka nopeasti eUrheilu nousi suomalaisiin toisen asteen kouluihin kouluaineeksi? Varmasti nopeammin kuin vuosikymmeniin mikään toinen erillinen teema. eUrheilijaksi voi Suomessa opiskella nyt jo useammalla paikkakunnalla, mutta Yhdysvalloissa on menty sitäkin pidemmälle – siellä eSports ja pelaaminen on ohittanut jo amerikkalaisen jalkapallon high school eli lukio tasolla kun tuhannet high schoolit ottivat opintoihinsa pelialustan, jonka avulla voidaan suorittaa eSports-osioita, samalla tavalla kuin aikaisemmin on suoritettu urheilulajeja kuten jalkapalloa.
Samalla monet urheilupäättäjät ovat varsinkin Yhdysvalloissa jo hieman kauhuissaan siitä suunnasta mikä nuorilla on urheiluvalinnoissaan, jääkiekkoilussa se näkyy siinä, että nuoret jäävät ennemmin kotiin pelailemaan tietokoneella, kun lähtevät treeneihin hallille – ja kohta parhaat eSports pelaajat ansaitsevat samoja summia kuin jääkiekkoilijat – ei kuitenkaan vielä.
eUrheilu joukkueet ja sponsorointi
Kansainvälisesti eUrheilu joukkueet ovat kuin mikä tahansa muukin laji ja varsinkin Aasiassa ja Yhdysvalloissa joukkueilla alkaa olla tuhansia faneja seuraamassa pelejä sekä turnauksissa paikan päällä että enemmän totta kai suoratoistopalveluiden kuten Twitch kautta. Betting24.fi on yksi uudemmista suomalaisista palveluista, jotka tarjoavat tietoa urheiluvedonlyöntiin, ja eUrheilu on tullut sielläkin rajusti esille erilaisten turnausten ja liigojen kautta ja mukana ollaan jo useamman eri pelin kautta. Mitä enemmän pelit ovat esillä myös rahapelaamisessa, sitä enemmän alkaa sponsoroijia kiinnostaa joukkueiden näkyminen eri medioissa. Samalla kylläkin tulee esille eriarvoisuus. Esimerkiksi Encellä oli jo hetken aikaa eurooppalainen nettikasino sponsorina, mutta eipä ole enää, kun Suomessa on periaatteessa kiellettyä, mutta pelimatkoilla ja pelaajille tarvitaan sekä kuluihin rahaa että palkkoihin ja mikäli sponsoreita on saatavilla vain kansainvälisesti, parhaat pelaajat lähtevät nopeasti pois Suomesta, sillä ammattipelaajan arki on täynnä itse pelaamista ja pelaamisella tulisi myös ansaita oma elantonsa – ja jos olet maailman parhaita, sen pitää näkyä myös palkkapussissa. Jos miettii tätä kaikkea myös sen kautta, että pelkästään ENCEN kannatuskappaletta on kuunneltu YouTubessa miljoonia kertoja, kertoo jo, että eSports eli eUrheilu on tullut jäädäkseen, nyt se vain etsii vielä paikkaansa ja samalla laajenee entisestään.
Mitkä pelit saavat luokituksen eSports?
eUrheilu on ehkä hieman epäpätevä termi kuvaamaan eSports lajeja, kyse on enemmänkin kamppailupelaamista, missä yleensä pelaavat joukkue toista joukkuetta vastaan. Kylläkin genreen kuuluvat myös erilaiset konsolipelit, joissa varsinkin Aasiassa pelataan pelaaja pelaajaa vastaan isoistakin rahoista ammattilaistasolla, mutta Euroopassa ja Yhdysvalloissa tiimipelaaminen on se eSports genren keihäänkärki. Pelit kuten League of Legends, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive, PlayerUnknown’s Battlegrounds, Fortnite ovat nimenomaan tiimityöskentelyä vaativia ja ilman yhdessä toimivaa joukkuetta, joka harjoittelee myös yhdessä ja pelaa paljon, ei päästä kansainväliselle huipulle. Joissakin listauksissa on eSports pelit jaoteltu seitsemään eri kategoriaan: taistelupelit, FPS pelit, reaaliaikaiset strategiapelit, urheilupelit, racing-pelit, joukkuepelit areenoilla, ja muut pelit joista löytyvät niin Fortnite, World of Tanks, Hearstone, World of Warcraft, Pokemon ja jopa Tetris.
Shakilla ammattilaiseksi
Viimeaikaisissa turnauksissa on pelattu myös mm. shakin mestaruudesta ja voittajalle oli jaossa 450 000 dollaria ja toiseksikin sijoittunut sai vielä 200 000 dollaria. Tuon turnauksen voittaja Park ”Jinsoo” Jin Soo voitti siis Auto Chess turnauksen, vaikka on maailmanlistalla vasta sijalla 225 ja omassa Korean sisäisessäki listauksessa vasta sijalla 34. Jinsoo pelaa shakin ohella myös Heartonea, josta tulokset tänä vuonna ovat olleet vain 17500 dollaria.
Miljoonia tilille joukkuepeleistä
Jos sitten katsoo eSports earnings-sivustolta eri joukkueiden keräämiä rahasummia niin tällä hetkellä ykkösenä on Team Liquid, joka on pelannut 1629 turnausta ja voittanut niissä lähes 34 miljoonaa dollaria. Team Liquid aloitti StarCraft pelin parissa vuonna 2000 ja siirtyi enemmän Dota 2 pariin 2012. Vuodesta 2016 Team Liquidin on ”omistanut” aXiomatic. Team Liquid pelaa yli 20 eri eSports peliä. Listan kakkosen on huomattavasti uudempi joukkue, OG, jossa pelaa useasti myös parikin suomalaista pelaajaa. OG on pelannut vain 70 turnauksessa, mutta kerännyt jo yli 33 miljoonaa dollaria, kiitos parin ison Dota 2 voiton, joiden ansiosta myös Jesse Vainikan (ammattilaisena vuodesta 2013/2014) ja Topias Taavitsaisen yhteenlasketut tulot ovat yli 11 miljoonaa dollaria. Pitää vain muistaa, että peleistä saadut voittorahat eivät mene 100% pelaajille itselleen, vaan osansa saa myös valmennus ja muuta pelaajia tukevat tahot. Jokaiselle ammattipelaajalla on omat sopimuksensa, jotka kertovat, kuinka paljon he itse saavat kaikista turnausvoittorahoista itselleen.
Eniten ansainnut naispelaaja on kanadalainen Sasha ”Scarlett” Hoslyn, joka pelaa StarCraft II peliä. Hän on pelannut 186 turnauksessa, on 13. Kanadan listoilla ja 25 vuotiaana on ansainnut reilut 338 000 dollaria. Pelaamisen Sasha aloitti 2011. Uransa aikana Sasha on pelannut Kanadan maajoukkueessa sekä seitsemässä muussa joukkueessa ja voittanut 31 turnausta.