E-urheilu alkaa olla ainakin nimenä tuttu jo suurimmalle osalle urheilua ja nettimaailman ilmiöitä seuraaville ihmisille. Kyseessä on urheilumuoto, jossa kilpailuvälineinä käytetään tietotekniikkaa ja tietokonepelejä. Elektronista urheilua voidaan harrastaa niin joukkue kuin yksilömuodossakin, riippuen pelimuodosta.E-urheilupelit ovat tietokoneilla tai konsoleilla pelattavia pelejä, jotka jakautuvat useisiin alalajeihin.
E-urheilupelit voidaan karkeasti jakaa kolmeen alagenreen. First person shooter (FPS) -pelejä kutsutaan suomeksi ensimmäisen persoonan toimintapeleiksi (esimerkiksi Counter Strike). Toinen pelityyppi on MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) -pelit ja kolmas RTS-pelit, eli reaaliaikaiset strategiapelit. Näiden lisäksi e-urheiluun sisältyy myös monenlaisia muita pelityyppejä, mutta yllä mainitut ovat suosituimpia. Suomessa e-urheilu on erittäin suosittu urheilumuoto, joka kasvaa jatkuvasti.
E-urheilu on myös hyvin suosittu vedonlyöntilaji nettikasinoilla ja netin vedonlyöntisivustoilla. Caziwoo arvostelee parhaat pikakasinot, joista monet tarjoavat myös vedonlyöntiä. E-urheilu kasvattaa jatkuvasti suosiotaan vetokohteena, vaikka ei vielä kilpailekaan suosiosta jääkiekon ja jalkapallon kanssa.
Tässä artikkelissa kerromme sinulle e-urheilun historiasta ja sen sen kehittymisestä kilpailulajiksi. Avaamme sinulle myös, miten pelien ja internetin kehittyminen on edesauttanut e-sportin vakiintumista vakavasti otettavaksi urheilulajiksi.
Urheilu syntyy kilpailemisesta
Tänä päivänä elektroninen urheilu on suositumpaa kuin koskaan ennen. Alkujaan nörttien mittelöistä on syntynyt kymmeniä tuhansia live-katsojia suurille areenoille vetäviä urheilutapahtumia.
E-urheilua voi lähtökohtaisesti harrastaa ja harjoitella kuka tahansa. Tarvitset ainoastaan tietokoneen tai pelikonsolin ja pelin tai pelejä. Voit pelata yksin tai muiden kanssa. Kaikki pelit eivät kuitenkaan ole e-urheilupelejä. Pelissä tulee olla tiettyjä ominaisuuksia, jotka tekevät siitä hyvän e-urheilupelin. Ennen kaikkea pelin on oltava soveltuva kilpailukäyttöön.
Ensimmäisiä e-urheilu pelejä ovat olleet muutenkin huippusuositut tietokonepelit, kuten CS, Dota 2 ja Starcraft 2. Tänä päivänä e-urheilupelejä on näiden lisäksi kymmeniä muita. Suosituimpiin peleihin kuuluvat edellä mainittujen lisäksi CS:GO, League of Legends, Fortnite, R6: Siege, Overwatch, ja PUBG.
E-urheilun tausta-ajatus on hyvin samanlainen kuin kaikessa muussakin urheilussa. Tavoitteena on kilpapelaaminen toisia pelaajia vastaan. E-urheilussa yhdistyy pelin itsessään sisältämät haasteet yhdistettynä vastapuolen kanssa kilpailemiseen.
Periaatteessa e-urheilua voi harrastaa lähes millä tahansa videopelillä. Käytännössä ammattimainen pelaaminen on kuitenkin kehittynyt ainoastaan muutamien videopelien ympärille. Kaikki videopelaaminen ei ole e-urheilua. Urheilua tietokone tai konsolipelaamisesta tulee silloin kuin sitä aletaan harrastaa tavoitteellisesti toisia vastaan.
Elektronisen urheilun historia
Monet eivät tiedostakaan, että digitaalisen pelaamisen historia ulottuu 1950-luvulle asti. Tuolloin olemassa olevia pelejä, kuten shakkia alettiin kehittää tietokoneavusteisiksi. Tuohon aikaan tietokoneet olivat huoneen kokoisia hökötyksiä, jotka painoivat satoja kiloja. Tästä urheilun ja tietotekniikan yhteistaival alkoi. Videopelit kehittyivät vähitellen Arcade-pelihalleissa, kohti kotitietokone- ja konsolipelejä.
Aivan digitaalisen pelaamisen alkuajoista lähtien, pelaajat ovat kilpailleet eri tavoin toistensa kanssa. Kuitenkin ensimmäiset askelmerkit kohti tämän päivän e-urheilua otettiin 1980-luvulla, kun pelaajien suorituksista alettiin pitää kirjaa ja niistä kerättiin erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä sijoituslistoja.
Netissä levinneiden listojen perusteella pelaajilla oli paremmat mahdollisuudet verrata tuloksia keskenään. Tämä muutti kilpailua vakavammaksi. 1990-luvulla kaupalliset turnauspelit alkoivat kehittyä pelialan yritysten kiinnostuttua kaupallisesta pelaamisesta. Tuolloin esimerkiksi Nintendo organisoi NES-pelikonsoleiden pelien maailmanmestaruuskilpailuja.
Internet ja pelien kehittyminen
Luonnollisesti internetin kehittyminen on vaikuttanut oleellisesti e-urheilumahdollisuuksien kehittymiseen. Ensimmäinen askel e-urheilun pelimahdollisuuksien kehittymisessä otettiin silloin, kun videopelit alkoivat laajentua yksilö- ja joukkuepelien suuntaan. Seuraava suuri askel tapahtui silloin, kun Internet tuli aktiivisesti mukaan pelaamiseen ja varsinainen online-pelaaminen alkoi. Tämän päivän e-urheilun katsotaan syntyneen legendaarisen Id Softwaren kehittämän Doom-pelin myötä vuonna 1993. Samainen firma julkaisi myöhemmin Quake-pelin, jota voidaan kutsua ensimmäiseksi todelliseksi suuren suosion saaneeksi online-räiskinnäksi.
Tänä päivänä parhaimmat e-urheilujoukkueet ovat maailmalla hyvin tunnettuja. Parhaat pelaajat ja joukkueet tekevät sponsorisopimuksia huippubrändien kanssa. Vielä 1990-luvulla tilanne oli erilainen, vaikka e-urheilu alkoikin saada entistä enemmän näkyvyyttä silloin. Ensimmäiset kansainväliset e-urheiluturnauksia järjestävät organisaatiot perustettiin 1990-luvun lopulla. Ensimmäisiä näistä oli 1997 perustettu Cyberathlete Professional League.
Samana vuonna järjestettiin myös pelialan E3-messuilla Microsoftin järjestämä Quake-peliturnaus, jota pidetään ensimmäisenä nykymuotoisena e-urheiluturnauksena. Suosituimmat e-urheilun pelit 1990-luvulla olivat Quake jatko-osineen, Warcraft ja Counter Strike. Aasiassa reaaliaikaiset strategiapelit, kuten Starcraft ja myöhemmin sen huippusuosittu jatko-osa Starcraft 2 oli olivat suosituimpia.
E-urheilu 2000-luvulla
E-urheilun suosion varsinainen kasvu alkoi kunnolla 2000-luvulla pelialustojen ja laitteistojen kehittymisen myötä. Myös pelialan organisaatiot ja niiden järjestämät peliturnaukset kasvoivat niin määrällisesti kuin laadullisestikin. World Cyber Games 2001 oli ensimmäinen kansainvälinen suurturnaus, jossa pelattiin useita pelejä. Palkintojen yhteisarvo oli tässä turnauksessa yli 300 000 dollaria. E-urheilu alkoi kehittymään ammattimaiseen suuntaan siinä vaiheessa, kun järjestettyjen turnauksien palkintopotit ja peliorganisaatioiden maksamat palkat kasvoivat niin suuriksi, että ammattipelaajat pystyivät elättämään itsensä pelaamalla.
2000-luvun alkuvuodet olivat CS:n ja muiden FPS-pelien kulta-aikaa länsimaissa. Idässä, erityisesti Etelä-Koreassa reaaliaikaiset strategiapelit olivat ykköshittejä. Erityisesti Starcraft 2 -pelistä tuli huippusuosittu, ja otteluita näytettiin Etelä-Koreassa ja muissa Aasian maissa television katsotuimpina lähetyksinä.
E-urheilusta puhuttaessa on tärkeää erottaa eri pelit, eri ”lajit” toisistaan. Esimerkiksi Starcraft 2 tai Dota 2 ovat täysin erilaisia pelejä kuin CS: GO esimerkiksi. Ensiksi mainitut ovat reaaliaikaisia strategiapelejä ja jälkimmäinen FSP-peli. Vuonna 2011 perinteisten elektronisen urheilun genrejen, FPS:n ja RTS:n rinnalle nousivat uutena myös MOBA-genren pelit, eli taisteluareena moninpelit, joista tunnetuin on varmasti League of Legends.