Uskomatonta, mutta 2010-luku päättyy aivan näillä näppäimillä ja siirrymme kohta uudelle vuosikymmenelle. 2020-luku tuo varmasti kaikkea kivaa tullessaan, mutta mitä oikeastaan haluamme tulevalta vuosikymmeneltä?
Pelaamisen suhteen meitä on kaksi selkeätä tyylisuuntausta. Toiset pelaajat haluavat jatkossakin pelata mahdollisimman yksinkertaisia ja nopeita pelejä, joita on tarjolla esimerkiksi mobiilipeleinä, sosiaalisen median kanavissa sekä nettikasinoiden automaattipeleinä.
Toisaalla ovat sitten toisessa äärilaidassa ne pelaajat, jotka hakevat peleistä entistä todentuntuisempaa pelaamista ja odottavat grafiikan ja liikkeiden lähestyvän entisestään todellista maailmaa.
Näiden kahden välissä on sitten miljoonia pelaajia, jotka pelaavat kaikkia niitä pelejä, joista pelaajat pitävät niiden sisällön, pelaamisen haasteen tai kavereiden vuoksi ja kanssa. Pelaaminen on entisestään sosiaalisempaa.
Mitä tekninen kehitys tuo tullessaan
Jos tällä hetkellä esimerkiksi nettikasinoille pelejä tuottavat pelistudiot kuten NetEnt ja Play.n Go kertovat, että tulevina vuosina heidän pitää toimittaa entistä nopeammin pelejä markkinoille ja entistä enemmän innovaatioita peleihin, tarkoittaa se sitä, että 1 euron talletus casino säilyy tarjouksena, mutta pelaajat odottavat itse kasinoilta entistä enemmän. Siinä missä uudet pelaajat nyt ovat enemmän kenties hyvien tarjousten perässä menijöitä, tulevina vuosina nettikasinot hakevat uusien pelityylien avulla uusia pelaajia nimenomaan eSports ympyröistä ja eSports pelien vaikutus on jo nyt huomattavissa rahapelienkin automaattipelituotannoissa.
Varsinainen tekninen kehitys katsoo jo eteenpäin kohti 2020-luvun loppupuolta, ja sitä kun 5G verkot tulevat yleisempään käyttöön ainakin kehittyneimmillä alueilla. Se tarkoittaa, että verkot pystyvät käsittelemään entistä enemmän dataa nopeammin ja kun samalla kotikoneet, älylaitteet ja kannettavat tietokoneet kehittyvät entisestään, pelaamisen mahdollisuudet monipuolistuvat.
Pelien sosiaalisuus
Pelien sosiaalisuus ja sosiaalisen median käyttäminen ovat lisääntyneet 2010-luvulla, mutta tosiasiassa eivät pelitalot tai pelien markkinoijat ole vielä kovin aktiivisesti ainakaan Suomessa sosiaalisen median kanavia käyttäneet. Pelaamisen sosiaalisuus sen sijaan on kasvanut vuosi vuodelta ja eSports on lajina tuonut pelaajia maailman eri kolkista yhteen aivan ammattilaisiksi saakka ja alemmillakin tasoilla on muodostettu ystävyyksiä, joita ilman pelaamista netin yli ei olisi koskaan syntynyt. Jos ennen sanottiin, että vain nörtit pelaavat tietokoneilla, nykyään lähes kaikki ovat pelanneet jossain vaiheessa jonkinlaista netti, konsoli tai tietokonepeliä – vähintään sitä kännykässä olevaa valmispeliä.
Pelien sosiaalisuus on tuonut myös uusia kilpailu ja turnausmuotoja niin eSports peleihin, kuin LAN pelaamiseen, kavereiden kesken ja jopa nettikasinoille. Kavereiden kanssa ja kavereita vastaan, kun ihminen on aina pelannut tavalla tai toisella, niin olihan se itsestään selvää, että sama kaava toistuu myös netissä heti kun tekniikka sen helposti mahdollistaa.
Mobiilisti vai tietokoneella?
Aasiassa trendi on mobiilius edellä, eli pelaaminen varsinkin eSports peleissä kasvaa Aasiassa mobiilipelaamisen kautta, Euroopassa mennään vielä tietokoneet edellä. Osaksi kyse on varmasti markkinoista ja laitemarkkinoinnista, koska luonnollisesti tietokonevalmistajat haluavat myydä pelaamiseen optimoituja tietokoneita kuin että alkaisivat tuottaa halvempia kännyköitä. Kyse on siis lopulta rahasta. Miksi muuten esimerkiksi Levono ja Acer olisivat niin kovin mukana eSports sponsoreina. Onhan se totta, että tietokoneen prosessori ja graafiset kyvyt voittavat vielä älypuhelimet, mutta jos Aasiassa tietokonemarkkinat eivät pysty tarjoamaan sitä määrää, mitä pelaajat laitteita tarvitsevat – on selkeä ja nopeampi tapa edetä mobiilipelaaminen.
Mutta miten käy Euroopan ja USA:n? Me uskomme ja luotamme yhä tietokoneiden ylivoimaan, ainakin ammattilaistasolla. Joskin myös mobiilipelaamiseen on tulossa ja tullut jo miljoonaluokan turnauksia, joten jokainen saa itse valita oman teknisen pohjansa ja millä alustalla pelejä jatkossakin pelaa.
Operaattoreille mobiilipelaaminen on jo nyt iso liiketoiminta-ala ja kasvaa vain – siitä Suomessa hyvä esimerkki Telia, joka nyt tänä vuonna laajensi toimintojaan ostamalla MTV:n liiketoiminnan ja toimii nyt oikeasti monikanavaisena tuottajana ja operaattorina.
Kumpaan sinä ajattelit keskittyä 2020-luvulla? Oman tietokoneen päivittämiseen ja sillä pelaamiseen vai lähdetkö kehittämään itseäsi mobiilipelaamisen puolelle?