SOMA on peli, joka tarjoilee syvyyksistä nousevaa kauhua. Tarjolla on myös pohdintaa ihmisyyden rajoihin liittyen. Kyseessä ei siis ole mikään kovin tavanomainen peli.
Miltä tuntuisi herätä yksin hylätyssä tutkimuslaitoksessa, meren pohjassa, ilman yhtään mitään tietoa siitä, miten on päätynyt sinne? Jo pelkkä ajatus kuulostaa painajaiselta, josta olisi mukava selvitä hengissä. Pilkkopimeät käytävät, kammottavat viholliset ja vaikuttava tarina nostattavat hiukset pystyyn. Samalla on pakko pysähtyä isojen kysymysten ääreen. Mitä on tietoisuus? Mikä tekee ihmisestä ihmisen?
Tämä peli tarjoaa perinteistä kauhupelaamista ja eksistentiaalista tarinankerrontaa tavalla, joka on harvinaista herkkua videopelirintamalla. On ihme, jos kokemus ei saa kylmiä väreitä kulkemaan selkäpiitä pitkin. Todennäköisesti pelistä jää jälki, joka ei unohdu vähään aikaan. Tämä peli saattaa jatkua myös unissasi, halusitpa sitä tai et.
Mikä on SOMA?
SOMA on ruotsalaisen Frictional Gamesin luoma ja lanseeraama selviytymiskauhupeli. Aiemmasta Amnesia-sarjastaan tunnettu Frictional Games on siirtynyt SOMAn kohdalla hieman toisenlaisiin maisemiin. Kohtaukset on nimittäin siirretty vedenalaiseen tutkimuslaitokseen. Pelin keskiössä pyörivät filosofiset kysymykset ihmisyydestä, tietoisuudesta ja tekoälyn etiikasta.
SOMA on pelattavissa useilla eri alustoilla. Peli näki päivänvalon ensimmäisen kerran syyskuussa 2015. Tämän hetken jälkeen se on tuotu useille alustoille. SOMA löytyy monien digitaalisten kauppapaikkojen valikoimista. Osta peli täältä, jos haluat päästä kokeilemaan peliä saman tien. SOMA:n läpäisy vie keskimäärin 10–12 tuntia. Pelin pelaaminen ja siihen menevä aika riippuu paljon pelaajan tyylistä ja siitä, kuinka paljon aikaa päättää käyttää ympäristön tutkimiseen ja yksityiskohtien tarkasteluun. Tässä pelissä yksityiskohtia riittää.
Pelin idea ja tavoite
SOMAn ideana on selviytyä kauhistuttavista tilanteista. Nämä tilanteet on höystetty filosofisella tarinankerronnalla. Sinun tehtäväsi pelaajana on selvittää PATHOS-II-tutkimuslaitoksen salaisuudet. Sinun on kohdattava pelottavia vihollisia ja ratkaista monimutkaisia pulmia. Perinteistä taistelujärjestelmää ei ole – sen sijaan sinun on varottava vihollisia, hiivittävä vaarojen ohi ja käytettävä ympäristöä hyödyksi selviytyäksesi kauhuista. Jännitys ei hellitä missään vaiheessa.
Pelkkä selviytyminen ei kuitenkaan ole pelin ainoa pointti. Yhtä tärkeää on tarinan edetessä esiin nousevien eksistentiaalisten kysymysten käsittely. Peli pakottaa pohtimaan, mitä ihmisen tietoisuus ja identiteetti lopulta tarkoittavat. Mitä tapahtuu, kun ihmisen ja koneen rajat alkavat hämärtyä?
Juoni
SOMAn tarina alkaa tässä hetkessä. Simon Jarrett -niminen hahmo osallistuu aivotutkimukseen tarkoituksenaan selvitä auto-onnettomuuden aiheuttamista vammoista. Tutkimus päättyy kuitenkin oudosti, sillä hän herää PATHOS-II:ssa, vedenalaisessa tutkimuslaitoksessa. Laitos on Pohjois-Atlantin syvyyksissä. Simon ei tiedä, miten tai miksi hän on päätynyt sinne. Hyvin nopeasti käy ilmi, että laitos on hylätty ja täynnä hirvittäviä vaaroja.
PATHOS-II:ssa Simon kohtaa tekoäly-WAUn (Wide-Area Ubiquitous) luoman dystooppisen maailman. WAU on saanut käskyn säilyttää ihmiskunta. Se on kuitenkin tulkinnut käskyn vääristyneellä tavalla, mikä on johtanut hirvittäviin seurauksiin. Pelin edetessä Simon joutuu tekemään raskaita päätöksiä. Ne vaikuttavat sekä hänen omaan kohtaloonsa että koko maailman tulevaisuuteen. Monitasoinen juoni käsittelee vaikeita teemoja, kuten ihmisyyden luonnetta, tekoälyn valtaa ja selviytymisen oikeutusta.
Grafiikka ja äänet
SOMAn grafiikka ei ehkä ole markkinoiden huipputasoa. Se tukee kuitenkin ihan riittävän hyvin pelin tunnelmaa. Vedenalaisen laitoksen todella yksityiskohtaisesti suunnitellut ympäristöt, hylättyjen käytävien synkkä pimeys ja merenpohjan uhkaavat maisemat luovat erittäin pelottavan ilmapiirin. Kauhun tunne syntyy eristyneisyyden kokemuksesta ja tuntemattoman pelosta.
Äänimaailma on pelin vahvimpia elementtejä. Synkät ääniraidat, ympäristön äänet ja vihollisiin liittyvät pelottavat äänitehosteet kasvattavat pelin ahdistavaa kauhutunnelmaa. Frictional Games käyttää ääniä erittäin taitavasti. Niillä luodaan hyytävää jännitystä ja varoitetaan tulossa olevasta vaarasta.
SOMA hahmot
Simon Jarrett on pelin keskeinen hahmo. Hänen kokemustensa kautta pelaaja pääsee/joutuu PATHOS-II:n maailmaan. Simonin hahmo on suunniteltu niin, että hänen reaktionsa ja pohdintansa tuntuvat todella inhimillisiltä. Näin pelaajaa samaistuu hänen kohtaloonsa.
Toinen merkittävä hahmo on Catherine Chun, tekoälytutkija, joka toimii Simonin kumppanina ison osan pelistä. Catherine on pelin moraalinen ja filosofinen äänitorvi. Hänen kanssaan käytävät keskustelut käsittelevät pelin syvällisiä teemoja. Hän auttaa Simonia etenemään tarinassa antamalla ohjeita ja tietoa PATHOS-II:sta.
Viholliset eivät ole perinteisiä vihollishahmoja. Ne ovat kuitenkin merkittävä osa peliä ja pelikokemusta. WAU:n luomat olennot ovat groteskeja ja pelottavia. Kuitenkin niiden taustalla häilyy aina surullinen tarina, mikä tekee niistä enemmän kuin vain pelkkiä hirviöitä. Tämä lisää entisestään pelin moraalista monimutkaisuutta.
Järjestelmävaatimukset
SOMA on optimoitu toimimaan suhteellisen vanhoillakin järjestelmillä, mutta sen suorittaminen korkeimmilla asetuksilla vaatii kohtuullisen tehokkaan koneen. Seuraavassa löytyvät suositellut järjestelmävaatimukset:
- Käyttöjärjestelmä: Windows 7 tai uudempi
- Prosessori: Intel Core i5 tai vastaava
- Muisti: 4 GB RAM
- Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 480 / AMD Radeon HD 5770
- Tallennustila: 25 GB:tä vapaata tilaa
Vaikka peli ei ole teknisesti vaativa, hyvä näytönohjain ja laadukas äänentoistojärjestelmä auttavat paremman kokemuksen saamisessa erityisesti grafiikan ja äänimaailman osalta.
Kannattaako SOMA ostaa?
SOMA on ehdottomasti suositeltava peli, jos tykkää selviytymiskauhupeleistä, syvällisistä tarinoista ja filosofisista teemoista. Tässä pelissä on ne kaikki. On uniikki yhdistelmä ahdistavan pelottavaa tunnelmaa ja ajatuksia herättävää tarinallisuutta. On onnistuttu luomaan paketti, joka jää kummittelemaan mieleen pitkään.
Pelin ehdottomat vahvuudet ovat sen tunnelmallinen tarina, vaikuttava äänimaailma ja moraalisia kysymyksiä esiin nostavat elementit. Joillekin pelaajille taistelujärjestelmän puute ja aika hitaasti kehittyvä juoni voivat kuitenkin olla miinuspuolia. Mikäli nauttii pelaajana enemmän nopeatempoisista kauhupeleistä, SOMAn tyyli ei ehkä silloin ole sopiva.
SOMA on helppo valinta, koska se on saatavilla useille alustoille. Aika usein sitä voi löytää alennuksella, joten jos sellaisen löytää, kannattaa ehdottomasti testata tämä ajatuksia herättävä peli.