E-urheilun suosion kasvu on tuonut maailmaan uusia superjulkkiksia, ja merkittävät peliteollisuusmarkkinat maailmanlaajuisesti. Puhutaan kokonaisuudessaan jopa yli 140 miljardin dollarin suuruisesta liikevaihdosta.
Osan tästä saavat suorassa lähetyksessä pelaamista jakavat ihmiset, joita voi seurata esimerkiksi Twitchin tai Youtuben kautta. Katsojat voivat osallistua lähetyksen tekemiseen kommentoimalla tai juttelemalla pelaajan tai muiden katsojien kanssa.
Striimauksen suosio
Siinä missä e-urheilun suosio on kasvanut viime vuosina, niin samassa suhteessa ovat nousseet myös striimien katsojaluvut. Ajatus nettikasinoiden mainostamisesta tuntuu huomattavasti selkeämmältä, kuin ihmetellä mikä vetää suuren porukan katsomaan ja kommentoimaan toisen pelaajan pelaamista.
Striimauksella taasen voidaan tarkoitaa mitä tahansa suoratoistoa. Pelaamisen striimaus ei ole niin tunnettua, kuin lähes jokaisen käytössä olevat Netflix, Spotify ja Youtube. Näistä Youtuben lisäksi etenkin Twitchiä käytetään pelien striimaukseen.
Mikä tekee striimauksesta suosittua?
Kun mietitään nimenomaan pelaamisen striimausta, niin peli on alusta, jonka ympärille lähetys kehitetään. Lähetyksiä tekevät ovat nousseet samaan arvoon kuin tv-kasvot aiemmin. Erona on se, että katsoja pääsee lähempään kontaktiin striimaajan kanssa ja yhteisen kiinnostuksen kautta toiminta on sosiaalisempaa kuin ruudun takaa näyttelijöiden ihailu.
Striimaus on paljon enemmän kuin pelkkä pelaaminen. Seuraajat haluavat päästä oppimaan striimaajilta vinkkejä pelaamiseen ja oppia ratkaisemaan omassa pelaamisessa olevat ongelmatilanteet.
Jos ennen vanhaan päätös pelin ostamisesta tehtiin demoversioiden avulla, niin nyt suuri vaikuttava tekijä on suosikkistriimaajan mielipide. Eli yksinkertaisuudessaan striimeistä on tullut alusta, jossa pelaamista harrastavat voivat pelaamisen ohessa jakaa omia kokemuksiaan toisten kanssa.
Rikkaaksi pelaamalla
Joitakin vuosia sitten olisi saanut räkänaurut päälleen, jos olisi kertonut tienaavansa pelaamalla. Vielä ei eletty e-urheilun huippuvuosia, eikä striimaaminen ollut mitenkään tunnettua pelaajien keskuudessa.
Suomestakin löytyy jo palkkatyönä pelaamista tekeviä, vaikka ne vielä ovatkin suhteellisen harvassa. Yksin tunnetuimmista on Antti ‘AndyPyro’ Huovinen.
Eniten tienaavat ovat kuitenkin ulkomaalaiset striimaajat, jotka ovat tehneet yhteistyösopimuksen suurimpien pelijulkaisijoiden kanssa. Suosituimmat pelaajat haluavat itselleen muun muassa EA, Activision Blizzard, Ubisoft ja Take-Two.
EA:n maksamaa summaa Tyler ‘Ninja’ Blevinsille Apex Legend -pelin pelaamisesta sen julkaisun aikaan ei tiedetä, mutta kyseessä on noin miljoona dollaria. Paremmin hänet tunnetaan Epic Games -pelistudion Forniten striimauksesta. Tililtä löytyy 16,9 miljoonaa seuraajaa.
Yksi eniten tienaavimpia pelistriimaajia on Fortniten pelaaja Turner ‘Tfue’ Tenney. Seuraajia hänellä on 10,2 miljoonaa, mikä on yksi eniten seurattuja tilejä Twitchissä.
Striimaus – miljoonabisnes
Peliteollisuudella on merkittävät markkinat maailmalaajuisesti. Kokonaisuudessaan puhutaan yli 140 miljardista dollarista. E-urheilusta on tullut usealle ammatti. Kaveripiirissä aloitettu harrastus on muuttunut organisaatioiksi ja pelaajat keikkuvat palkkalistojen kärjessä.
Suomen tunnetuimman e-urheilujoukkueen Encen liikevaihto yltää lähes kolmeen miljoonaan euroon. Vuonna 2019 pelkästään kilpailuissa jaetut palkintosummat olivat yhteensä yli 200 miljoonaa euroa ja pelaamisen kultavuosia eletään parhaillaan.
Väistämättä eniten puhutaan Twithcistä, kun kyse on pelistriimauksesta. Sillä on keskimäärin 15 miljoonaa päivittäistä käyttäjää ja huikeat 2,2 miljoonaa aktiivista striimaajaa. Tulot tilien ylläpitäjille tulevat sponsoreilta, mainostuloista, tilaajamaksuista ja lahjoituksista.
Oli kyse sitten League of Legendsin, Pokemonin, Fortniten tai Grand Theft Auton striimauksesta, on niiden ansiosta ansaittu paljon rahaa.
Kuka tahansa voi olla seuraava striimausjulkkis
Striimaus pitää sisällään musiikkia, keikkoja, urheilua, podcasteja ja vaikka kokkaamista. Ideana on lähettää reaaliaikaista videokuvaa omasta tekemisestä, jota katsojat pääsevät kommentoimaan.
Pelaajia, videoblogin pitäjiä ja striimaajia on nykyään niin paljon, että itsensä läpilyöminen suosioon vaatii sinnikästä työtä. Kaiken tämän voi aloittaa yksinkertaisesti omistamalla älypuhelimen, nettiyhteyden ja ohjelmiston striimaamiseen.
Helpointa on aloittaa itselle tutummasta aiheesta, ettei aika ja mielenkiinto mene niiden käyttämisen opiskeluun. Youtube, Facebook Live ja Instagram soveltuvat paremmin käytännön tekemiseen, kun taas Twitch, Smashcast ja Mixer on suunnattu etenkin pelaajille.
Kun striimauspalvelin on löytynyt, niin lähetystä tehdessä kannattaa pitää mielessä seuraavat asiat:
- Tutustu ensin ohjelman toimintaan läpikotaisin, ettei lähetys mene sen kanssa säätämiseen.
- Tee kuvaus hetki itselle luonnolliseksi. Järjestä tausta ja kuvakulma niin, ettei se häiritse sinua, vaan voit keskittyä täysin lähetyksen tekoon.
- Aloita tutusta pelistä, jonka tunnet parhaiten. Yhdistä pelaamiseen oma persoona, yrittämättä olla kukaan muu. Tärkein loistava tähti on pelaaja itse.
Striimaus – täynnä mahdollisuuksia
Oli itsellä ajatukset kokeilla omia striimaustaitoja tai pysyä kommentoijana ruudun toisella puolella, niin peliala jatkaa räjähdysmäistä suosion nousua. Tarve uusille pelitulokkaille ja loistaville vinkeille on olemassa kokoajan.
Nyt jos koskaan on aika toteuttaa omat haaveet omasta striimauksesta. Huolimatta siitä, että kilpailijoitakin on enemmän kuin koskaan, niin tilanne sille on erittäin otollinen. Kaikkien ei tarvitse kuitenkaan haaveilla omasta paikasta tähtien rinnalla, sillä joidenkin on pysyttävä siellä ruudun toisella puolella myös kommentoimassa.
Ihmisten, jotka eivät harrasta pelaamista, on täysin mahdotonta ymmärtää mikä kerää tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä seuraamaan yhden ihmisen pelaamista. He eivät voi ymmärtääkään, ennen kuin itse erehtyvät tutustumaan lajiin ja jäävät samaan koukkuun meidän muiden kanssa.