Pelitutkimus on sekä monitieteinen tutkimusala että nuori akateeminen oppiaine, jonka parissa toimivien tutkijoiden huomion keskiössä on digitaalisten pelien erityisluonne. Pelien ja pelaamisen moniulotteisuus tulee esiin tarkasteltaessa niitä esimerkiksi taiteellisina, teknisinä, sosiaalisina, kulttuurisina tai taloudellisina ilmiöinä.
Suomalainen pelitutkimus on vahvassa nousussa: Suomessa järjestetään merkittäviä alan tapahtumia, tänä vuonna avautunut Pelimuseo tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet muun muassa tutkimusaineiston keruulle ja Suomen Akatemia valitsi pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikköohjelmaansa.
Juuri ilmestyneessä, järjestyksessään yhdeksännessä Pelitutkimuksen vuosikirjassa käsitellään pelaamisen elinkaarta ja pelien merkityksiä elämän eri vaiheissa, verkkoroolipeligenren muutosta World of Warcraftin pelaajien näkökulmasta sekä gamescapeja, joissa pelaaminen yhdistyy välipalojen kulutuskäytäntöihin.
– Henna Syrjälän ja kumppaneiden Foodscapeista gamescapeiksi -artikkelissa raportoidut tulokset rikkovat tehokkaasti varsin yleistä oletusta pelaajien epäterveellisistä ruokailutottumuksista, sanoo Pelitutkimuksen vuosikirjan päätoimittaja Raine Koskimaa.
Vertaisarvioitujen tutkimusartikkelien lisäksi vuosikirja sisältää arvion kirjasta Ylistetyt, rakastetut, paheksutut, unohdetut. Avauksia suomalaisen pelihistorian laajaan kirjoon, joka pohjautuu Mediamuseo Rupriikin suomalaista pelihistoriaa esitelleeseen näyttelyyn.
Vuosikirjan katsausartikkeleissa puolestaan tarkastellaan suomalaisen Aapelin Minigolfin aktiivista pelaajayhteisöä ja Go-lautapelin harrastusta Suomessa.
– Go-lautapeliä pidetään yhtenä maailman vanhimmista peleistä, mutta sen harrastus Suomessa on jäänyt vähäiselle huomiolle. Tältä osin Pirkko Luoman katsaus Go-peliin Suomessa on hyvin valaiseva, Koskimaa huomauttaa.
Jyräävätkö zombit Pokémon GO:n?
Pelitutkimuksen vuosikirjan Pokémon GO -teemaosiossa esitellään viiden katsausartikkelin kautta suomalaista Pokémon GO -tutkimusta ja sen keskeisiä havaintoja.
– Pokemon GO:n jalanjäljissä on tulossa kaksi uutta lisätyn todellisuuden peliä. Toinen kytkeytyy Harry Potterin fantasiamaailmaan, toinen on Walking Dead -aiheinen zombiepeli, jonka toteuttaa suomalainen Next Games. Mielenkiinnolla seurataan, saavatko nämä aikaiseksi Pokémon GO:n kaltaisen ilmiön. Suomalaisittain ajankohtainen aihe on myös se, millaisia seurauksia rahapeliyhtiöiden eli Veikkauksen, RAY:n ja Fintoton fuusiolla tulee olemaan, Koskimaa kertoo.
Koskimaa nostaa esiin myös e-urheilun ja pelistriimit, joiden suosio on kasvanut hurjaa vauhtia.
– Näiden ilmiöiden tutkimuksessa ollaan Suomessa oltu aktiivisia jo jonkin aikaa. Toivottavasti saamme tästä tutkimuksesta artikkeleita ensi vuoden Pelitutkimuksen vuosikirjaan, Koskimaa sanoo.
Pelitutkimuksen vuosikirja 2017: http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2017