E-urheilu, eli elektroninen urheilu on kasvanut vuosien varrella suuremmaksi ja suuremmaksi urheilun haaraksi. Sillä tarkoitetaan siis videopelien pelaamista kilpailullisesti. Pelit voivat olla joko tietokoneella taikka sitten konsolilla pelattavia, ja kisoissa ne jaetaan eri genreihin: reaaliaikaisiin strategiapeleihin, taisteluareenamoninpeleihin, online moninpeleihin ja ensimmäisen persoonan ammuntapeleihin. Muitakin luokkia on, mutta edellä mainitut ovat niitä yleisimpiä.
Mistä e-urheilu sai alkunsa?
Videopelien pelaaminen yleistyi 90-luvulla, kiitos teknologian yleistymisen useimpiin kotitalouksiin. Pelaaminen nykyään on tämän vuoksi mahdollista hyvin monille ihmisille ja sitä varten tarvittavia laitteita löytyy yhä useammista ja useammista kotitalouksista. Tästä syystä myöskin pelaamisen määrä ja olemassa olevien pelien määrä on kasvanut hyvin monipuoliseksi. Netistä löytyy useita eri pelisivustoja, kuten https://www.ottokasino.com/ ja video- ja tietokonepelejä myydään miljoonia kappaleita ympäri maailman. Runsas pelitarjonta ja innokkaat pelaajat ovat aikojen saatossa myös luoneet perustan useille e-urheilun kisoille ja turnauksille.
E-urheilun kisat ja turnaukset
Ensimmäiset kisat eivät suinkaan alkaneet vasta 90-luvun jälkeen teknologian uudistumisen myötä, vaan ensimmäiset turnaukset tiedetään järjestettäneen jo vuonna 1972 Stanfordin Yliopistossa Spacewar-pelaajille. Kisoja järjestettiin vuosien varrella muutamia, kunnes 1990-luvulla internet mullisti e-urheilun maailman. Reaaliaikaiset onlinepelit alkoivat yleistyä ja pelaamisen määrä keulia.
Nykyään on olemassa niin ammattitasoisia pelaajia, että heidän kisojaan ja turnauksiaan seurataan miljoonapäin YouTubessa ja Twitchin kaltaisissa suoratoistopalveluissa. Lisäksi tunnetuimmilla pelaajilla voi olla sponsoreita, jotka maksavat pelaajien matkakustannukset, laitteistot ja muut kulut. Monet pelaajista saattavat saada jopa palkkaa pelaamisestaan – palkat saattavat jopa hipoa yli tuhansia euroja. Jos on oikein hyvä, myös turnauksista voi tienata kymmenien miljoonien suuruisia rahapalkintoja.
Suomessa e-urheilu näkyy myös – Finnish Esports League järjestää liigoja ja livetapahtumia ympäri vuoden. Suomessa järjestetään myös paljon laneja, eli lähiverkkotapahtumia. Niissä joukko pelaamisesta kiinnostuneita ihmisiä kokoontuu yhdessä pelaamaan omilla tietokoneillaan.
E-urheilun historiassa on nähty pelattavan monia eri pelejä monissa suurissa turnauksissa ja ajattelimme mainita tähän niistä kuuluisimpia.
Vuoden 2015 League of Legends -turnaus rikkoi ennätyksiä, kun sitä katsoi noin 36 000 000 ihmistä. Se järjestettiin Pariisissa, Lontoossa, Brysselissä ja Berliinissä. Myös vuoden 2016 League of Legends turnaus oli menestys suurella katsojamäärällään. Tämä tapahtuma matkusti läpi Yhdysvaltojen – se aloitti länsirannikolta San Franciscosta, jatkoi matkaansa Chicagon kautta New Yorkiin ja palasi länsirannikolle Los Angelesiin. Suurimmaksi e-urheilun tapahtumaksi on väitetty vuoden 2018 LoL Mid-Season Invitational -tapahtumaa, jossa 14 joukkuetta kilpaili League of Legendsin 8.8 versiossa. Tapahtumaa katsottiin yli 2 miljardia tuntia – siis massiivisen paljon. Kuka tahansa, kenellä oli pääsy internetiin, oli mahdollisuus katsoa turnausta.
E-urheilun tulevaisuus
E-urheilun suosio on siis silmiin kantamattoman suurta ja kisojen ja turnausten järjestäjien on alettava katsomaan tulevaisuuteen. Jotta e-urheilu voi jatkaa kasvamistaan, on tilojenkin alettava kasvaa. Lajikin on yleistynyt niin paljon, että se aletaan ottaa tosissaan oikeana urheilulajina ja se alkaa vihdoin saamaan ansaitsemaansa kunnioitusta. E-urheilun tulevaisuudessa nähdään paljon positiivisia asioita ja muutoksen tuulia; jotkut uskovat, että e-urheilu saattaa siirtyä matkapuhelimiin – jotkut taas epäilevät sitä. E-urheilusta on tullut suositumpaa kuin monista klassisista urheilulajeista ja sillä on jo noin 300 miljoonaa fania ympäri maailman. E-urheilu on myös saanut paljon eri instituutioiden kannatusta viime vuosien aikana ja lajin fanit toivovat, että se pian luettaisiin myös olympialajeihin. Oli miten oli, varmaa on, että e-urheilu on suosittua ja jatkaa kasvamistaan tulevaisuudessakin!