Tutkimus: muut lajit kuroivat kiinni jääkiekon etumatkaa – eSports nousi nuorten miesten suosikkilajiksi

By eepelit.fi

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight tutki 14:ttä kertaa suomalaisten kiinnostusta urheilua kohtaan.

Kiinnostavimmat urheilulajit suomalaisten mielestä ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, ampumahiihto sekä formula 1. Jääkiekosta melko tai erittäin kiinnostuneita suomalaisia on nyt 45 % aikuisväestöstä. Jääkiekon etumatka muihin lajeihin kaventui hieman– yleisurheilu on nyt3 % jäljessä jääkiekkoa (9 % vuonna 2018).

Top 20 kiinnostavimman lajin joukossa eniten kiinnostustaan nostivat formula 1, koripallo, jalkapallo ja vapaille kanaville palannut alppihiihto. Kiinnostus formuloihin nousiperäti4 %-yksikköä.

Esports ykköseksi

18-29 vuotiaissa miehissä eSports nousi ensimmäistä kertaa kiinnostavimmaksi lajiksi. 18-29 vuotiaista miehistä 53 % oli kiinnostunut eSportsistaja 52% jääkiekosta.Miehissä kärkilajit ovat jääkiekko, formula 1, yleisurheiluja jalkapallo. Naisissa hiihto ohitti jääkiekonnousten kiinnostavimmaksi lajiksi. Naisissa hiihdon jälkeen kiinnostavimmat lajit ovat jääkiekko, yleisurheilu ja taitoluistelu.

68 urheilulajia vertailussa

Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 68 eri lajia.Vuosittaisessa urheilu-ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 26.2-13.3. välisenä aikananettipaneelin kautta 2092 vähintään 18-vuotta täyttänyttä suomalaista. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.

Tutkimuksesta Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator-tutkimus selvitti 14. kerran suomalaisten kiinnostavimmat urheilu-ja kulttuurikohteet.

Tutkimuksessa selvitetään mm:

  • Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)
  • Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit,somevaikuttajat)
  • Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)
  • Seuratuimmat vaikuttajat (400 henkilöä)
  • Tietokannassa yli 1500 kohdettaSponsor Insight on Pohjoismaiden suurin sponsoroinnin tutkimusyritys.

Yrityksen palveluksessa toimii noin 30 työntekijää ja asiakkaita on yli 500. Yhdistämällä eri Pohjoismaiden yritysten tietotaidon sekä panostamalla yhteiseen tutkimustyöhön ja tuotekehitykseen Sponsor Insight pystyy tuottamaan niin maakohtaista, pohjoismaista kuin myös kansainvälistä tietoa asiakkaiden erilaisiin ja kasvaviin tarpeisiin