Oletko koskaan itse laskenut tai seurannut, kauan olet pelannut viime viikkoina eri pelejä? Onko pelaaminen, jopa vienyt aikaa muulta sosiaaliselta elämältäsi, vai onko se tuonut sitä sinulle?
Pelaaminen voi olla sekä hyväksi, että se voi olla huonoksi – siinä ei ole vain mustaa tai valkoista, hyvää tai pahaa ja vain pelaajat itse voivat kertoa, miten asiat ovat. Miksi tämä mietintä? Koska mediassa puhutaan ja kirjoitetaan paljon pelaamisen haitoista. Ihan samalla tavalla voitaisiin kirjoitella vaikka bitcoinien ja virtuaalisten maailmojen tai vaikkapa liiasta työnteosta ja sen aiheuttamasta uupumuksesta. Onneksi kuitenkin tällä hetkellä e-Urheilu on mahdollistanut entistä enemmän pelaamisesta puhumisen ja kirjoittamisen positiivisesti. Monen suomalaisen e-urheilu tiimin omalaatuinen sosiaalisen median kuten Twitterin sisältämä huumori on omiaan tuomaan lajia omalla positiivisella tavallaan esille. Kylläkin tavalla, jota kaikki eivät edes halua ymmärtää. Mutta toisaalta, nämä jotka eivät halua ymmärtää haluaisivat yhä elää maailmassa ilman mobiiliverkkoja ja nettiä. Jos noista bitcoineistakin miettii tulevaisuuden eläkerahoja ja lukee vaikka YLE:n kirjoittamia juttuja, niin tuntuu, että onnistuminen on pitkälti kiinni sekä onnesta että taidosta, siitä että osuu juuri oikeaan saumaan ostamisen ja myymisen kanssa.
Oletko harkinnut ammattilaisuutta?
E-urheilu ammattilaistasolla vaatii uhrauksia. Se vaatii aikaa ja tahtoa, eikä siinä saa lannistua, vaikkei heti olisikaan kaikista paras. Ajatellaan vaikka näitä tämän hetken Suomen parhaimpia CS:GO pelaajia, heillä on usealla jo lähes kymmenen vuotta pelaamista takana. Pelaamista, joka on aloitettu siellä 12-14 vuotiaina ja nyt 20-26 vuotiaina he ovat maailman huipulla, mutta silloin aloittaessaan kukaan heistä ei oikeasti uskaltanut kuvitella tienaavansa vielä palkkansa ammattilaispelaajana. Tilanne on vähän erilainen esimerkiksi jalkapalloilijoilla, koska jalkapallossa ammattilaisia on ollut jo yli 100 vuotta eli nuorilla on alusta alkaen ollut idoleita, joita katsoa ja joiden tulotasosta unelmoida. Tämän hetken ammattilais e-urheilijoilla ei tällaisia oikeastaan ollut, tuskin Jamppikaan eli Elias Olkkonen, joka nyt on 18 vuotias, aloittaessaan mietti mahdollisia miljoonia mitä voisi joskus ansaita.
Oletko harkinnut virtuaalimaailmoja ja bitcoineja?
Tällä sivustolla kirjoitellaan useimmiten CS:GO pelistä tai jostain toisesta e-urheilu pelistä, tapahtumasta tai pelaajasta, mutta liittyyhään e-elämiseen tottakai myös erilaiset virtuaalimaailmat ja virtuaaliset valuutat kuten bitcoin. Meidänkin oma taustamme tulee sieltä vanhasta kunnon Doom- maailmasta ja WoW valloituksista, joita tuli pelattua vuosia. Oletko itse rakennellut esimerkiksi omia rakennuksiasi Minecraftiin ja tehnyt niistä videoita YouTubeen ja alkanut oikeaksi tubettajaksi saaden siitä jopa tuloja? Ei muutama vuosi sitten olisi tullut mieleenkään että pelejä pelaamalla ja sitä striimalla voisi oikeasti ansaita elantonsa, ja saatikka sitä, että jollekin maailman parhaimmille striimaajille maksetaan miljoonia, että he vain siirtyisivät tekemään videoita toiselle palvelulle!
Tai oletko lähtenyt kaivuriksi, tai ostamaan ja myymään vaikka bitcoineja? Mitä mieltä itse olet virtuaalivaluutasta, vai oletko vielä sitä mieltä, että nykyaikaiset verkkolompakot kyllä riittävät ja niiden takana oikea raha, että vielä ei ole aika virtuaalisen valuutan. Onhan sitä jo kuitenkin tehty isoja kauppoja aivan virtuaalisissa maailmoissa kuten Second Lifessa.
Mitä odotat 2020-luvun peleiltä?
Mennäänkö peleissä entistä realistisempaan suuntaan, eli tuleeko seuraavaksi CS:GO realily 2025 vai mennäänkö LoL tai Valorant tyyppisiin science fiction tunnelmiin, joskin entistä paremmilla grafiikoilla? Ottaako pelit missä vaiheessa hyödyn 5G verkoista, vai onko sittenkin niin, että maailman mittakaavassa mennään vielä vuosia eteenpäin nykytekniikalla, koska uudet alueet kuten Afrikka ja Etelä-Amerikka ovat vasta tulossa maailmanlaajuiseen e-urheilu perheeseen. Se saattaisi olla hieman epäreilua, että suomalainen tiimi pelaisi 5G yhteyden päästä online peliä joukkuetta vastaan, jolla olisi juuri ja juuri muutaman megan epävarma yhteys.