Vuosi 2020 on jo alkuvuodesta lisännyt nuorten aikuisten nettikäyttöä. Suurin ongelma onkin ollut joidenkin alueiden nettiväylänopeuksien lasku tasolle, jolla oikeastaan kaikki muu paitsi uutisten lukeminen hankaloitui. Ongelma oli Euroopan laajuinen jopa siinä mittakaavassa, että EU pyysi amerikkalaista NetFlix suoratoistokanavaa pienentämään kaistaansa Eurooppaan, jotta Euroopan nettiliikenne ei sen vuoksi hyytyisi. Mutta tuleva 5G verkko on tuomassa tähän ongelmaan ratkaisun lähivuosien aikana, mutta ei vielä nyt.
Mitkä pelit tai millainen pelaaminen sitten on nyt trendikästä, pelaatko oikeita vai vääriä pelejä – me otamme pienen katsauksen tilanteeseen.
Rahapelaaminen laskussa
Osa aikuisista pelaa joka vuosi. Casino netissä kiinnostaa varsinkin yli 24-vuotiaita pelaajia. Vuonna 2019 vajaat 80 % suomalaisista oli pelannut jotain rahapeliä viimeisen vuoden aikana ja lähes 30 % pelasi pelejä viikoittain. Kokonaisuudessaan rahapelaaminen on Suomessa lisääntynyt, mutta nuorten aikuisten eli 18-24 vuotiaiden piirissä pelaaminen on vähentynyt. Nettikasinoilla pelasi vajaat 40 % THL:n kyselyyn vastanneista ja vastanneiden joukosta ulkomaisille nettikasinoille pelaaminen oli kasvanut vuodesta 2015 vuoteen 2019 lähes 70 %.
Mitä me suomalaiset oikeastaan pelaamme?
Mutu-tuntuma tai arvaus ei aina kerro totuutta, mutta tutkimukset antavat tietoperäistä pohjaa lisäajatuksille. Mutta jos alla oleva kuva kertoo mitä pelataan ja kuinka usein pelataan niin mitkä näissä on sitten trendipelaamista? Trendipelaaminen liitetään yleensä johonkin tämän hetken muoti-ilmiöön ja silloin on varsin helppo sanoa, että vuonna 2020 trendinä on e-Urheilu.
Tämän vuoden trendipelit löytyvät eittämättä e-Urheilusta, joka on saanut tänä vuonna entistä enemmän sekä palstatilaa mediassa että aikaa suoratoisto- ja televisiokanavilla. Osa syynä on ollut, että e-Urheilu tapahtumat ovat olleet ainoita urheilullisia tai kamppailullisia tapahtua, joita suurelle yleisölle on voitu näyttää. Niissäkin ovat areenatapahtumat siirretty hamaan tulevaisuuteen ja pelataan vain online-kohtaamisia, joissa pelaajat ovat useimmiten kotonaan. Tästä on tullut lisänä mielenkiintoisia pelaajahaastatteluja, joita on nähty heti turnausten jälkeen. Kuvissa on nähty pelaaja kotonaan ja fanit ovat päässeet näkemään sen todellisuuden, missä pelaajat etänä ottelevat.
Trendi ykkönen: science fiction
e-Urheilu pelaamisesta on tulossa ammattimaisempaa ja luulisi sen lajien siis siirtyvän lähemmäksi isoja katsojamassoja eli pelien olevan tyyliin FIFA jalkapalloa tai EA Sports jääkiekkoa tai iRacing formulaa tai rallia. Näitä kaikkia kyllä pelataan, mutta ne eivät ole nousseet ammattipiireissä lähellekään kärkipaikkoja. Sen sijaan trendeissä on näkyvillä futuristiset pelit. jotka tarjoavat paljon nähtävää, paljon opeteltavaa ja pelaajille entistä selkeämmän eron todellisuudesta.
Jos vielä viime vuonna poliisit ja terroristit eli Counter Strike: Global Offensive eli CS:GO teki ennätyksiä monen vuoden pelinkehityksen kautta ja tämä vuosikin alkoi hyvin, niin sitten peliä julkaiseva Valve sai kilpailijan. Yksi maailman suurin pelitalo myös e-Urheilu alalla, Riot Games alkoi markkinoida uutta CS:GO tyyppistä peliään, itseasiassa lähes kopiota, Valorant. Valorant vie pelin tulevaisuuteen eikä pelaajat ole enää ihmisiä, vaan ”yli-ihmisiä”, joilla on muitankin taitoja kuin vain nopeat refleksit ja tarkka ampuminen. Valorant tarjoaa uutta pelaajille ja katsojille ja vie tämän tyyppisen joukkue vs joukkue pelaamisen uudelle tasolle. Valorant on jo nyt vienyt jopa ammattitason CS:GO pelaajia mukanaan ja peli on vasta aloittelemassa.
Samalla tavalla kuin Valorant, myös Dota 2 ja League of Legends pelit, joita pelataan miljoonien pelaajien toimesta joka päivä, ovat tällaisia science fiction eli tieteisseikkailu pelejä, joissa pelaajat eivät pelaa ihmishahmoilla, tai suomalaisen ENCE:n Joona ”Serral” Sotalan kamppailut Starcraft II pelin herruudesta useimmiten korealaisia vastustajia vastaan. Trendi on selkeästi pois tavallisesta, ja siksi tavalliset urheilulajit vietynä e-Urheilu peleiksi eivät tarjota tarpeeksi katsottavaa tai tarpeeksi mielenkiintoisia hahmoja.
Kakkosena tulee League of Legends
Tämä peli vaatii katsojalta hieman enemmän tietoutta, mistä on kyse. Mutta kyseessä on maailman eniten pelattu onlinekamppailu peli, joka tuodaan nyt Telian toimesta entistä näkyvämmin myös Pohjois-Eurooppaan ja samalla aktivoidaan ammattitiimit ja puoliammattitiimit kokoamaan omia pelaajiaan ja lähtemään kamppailemaan Pohjois-Euroopan mestaruuksista. Telian sarja kattaa Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan ja huipentuu omaan Telia Masters turnaukseen, missä näiden edellä mainittujen maiden kaksi parasta kohtaa Ison Britannian kaksi parasta joukkuetta. Tähän kun lisää Telian markkinoinnin satsauksen, suoratoistolähetykset niin päästään siihen, että LoL ainakin pyrkii tekemään itsestään kesästä 2020 alkaen täällä meillä trendin.
Kuinka moni lähtee tutustumaan peliin, riippuu paljon myös turnauksiin lähtevien joukkueiden omasta markkinoinnista ja miten uutta peliä tuodaan esille sosiaalisessa mediassa ja eri suoratoistopalveluissa.
Oletko sinä jo tutustunut Valorant-peliin tai LoL-peliin aiemmin, onko jompikumpi suosikkisi?